Fórum - Téma


Řešení problému-blikající kontrolka žhavení TDCi


Fórum Návody Řešení problému-blikající kontrolka žhavení TDCi




Zamčeno: 2013-02-02 20:53:39, hof
hof  
2013-02-02 20:29:46

tyto příspěvky ( celkem tři ) jak se vypořádat s problémem blikající kontrolky žhavení u motoru TDCi, napsal člen varuz v tématu, viz odkaz:

http://www.fordclub.eu/fo...select=48270#message48270

ale protože by hrozilo, že takto kvalitně zpracovaný materiál by mohl časem zapadnout, dovolil jsem si ty tři příspěvky sloučit do jednoho a umístit do sekce Návody, kde budou spíš k nalezení a tak můžou v budoucnu posloužit více čtenářům ....... a na závěr jedna prosba, případné komentáře, doplňující informace a dotazy pište do tématu, viz odkaz výše ........ takže zde je plná verze od člena varuz:

Dobrý den všem,

vzhledem k tomu, že jsem si s mým Mondeem 2.0 TDCi 96 kW r.v. 2007 za poslední měsíc užil krušné chvilky, chtěl bych se podělit o mé zkušenosti s opravou.

Rozhodl jsem se tento příspěvek napsat sem, protože ve vláknu "bliká kontrolka žhavení" je toho tolik, že mi to připadá dosti nepřehledné.

Takže popíšu, jak se mé auto chovalo. Začalo to už tím, že když jel motor na volnoběh, tak jakoby klepal. Kámoš servisák to slyšel a říkal že mi tluče vstřik. Já jsem mu nevěřil. Auto mělo tehdy najeto 84 000 km. No ve vyšších otáčkách jsem nezaznamenal žádné problémy, auto jelo jak mělo, jako raketa. Po zhruba 2000 ujetých kilometrech jsem začal pozorovat, že auto více kouří, ale jen při rychlejší akceleraci. Kouře začalo přibývat a mě to začalo znepokojovat. Kdybych tenkrát věděl, co vím teď, už bych to začal řešit. Přidíraly se totiž vstřiky. Pokud bych to zachytil v tomto stádiu, tak by asi stačilo vstřiky vyndat a vyčistit. Potom samozřejmě vyčistit celý palivový systém a dát nový filtr, ale o tom až za chvíli. Kouře přibývalo, až jsem jednou chtěl předjet auto. Šlápl jsem na to, na palubce zablikala oranžoá kontrolka žhavení a auto okamžitě chcíplo. Žádný nouzový režim. Hned chcíplo. Zajel jsem ke kraji, vypnul klíček, chvíli nechal, znovu nastartoval a jelo se dál. Už jsem jel opatrněji, jenomže se mi to stalo ještě několikrát při cestě domů(cca 10 km). Dojel jsem domů. Dáno jsem nastartoval až na třetí pokus. Auto kouřilo, ale pozor táhlo furt stejně žádný pokles výkonu jsem mezaznamenal. Ve vyšších otáčkách jelo jak má, jen kouřilo. Dojel jsem 15 km do práce, odpoledne jsem zase skoro nenastartoval. No nic dojel jsem domů a ráno jsem to už nenatočil vůbec. Nejdříve jsem si myslel, že by to mohl být EGR, vyndal jsem ho a vyčistil. Je pravda že tam bylo bordelu požehnaně, ale tam probém nebyl. No připojil jsem diagnostiku a přečetl chyby. Pár jich tam bylo. Nejzávažnější byla asi ta závada P0251. Všechny ostatní byly jen přidružené. Viz přiložený soubor. No moc moudrej jsem z toho nebyl. Tak jsem naložil auto na plaťák a odvezl ho do forda s tím, že mi přesně závadu diagnostikují a navrhnou řešení.

Tím jsem udělal VELKOU, ale opravdu VELKOU chybu. Pokud se něco děje se vstřikováním paliva(když se rozsvítí kontrolka žhavení), doporučuji ihned toto začít řešit s některým diesel servisem. Pokud bych to takto udělal já, ušetřil bych hned 4 tisíce Kč. Ford servisy jsou jen měniči dílů. Udělali jen to, že auto napíchli na diagnostiku, mimochodem se dověděli úplně přesně to, co já, nic víc. Předpokládal jsem, že budou mít sofistikovanější mašinku. No apak mi zavolali, že jsou asi v háji vstřiky, na mou otázku, jestli asi, nebo určitě, odpověděli, že na 90%, ale přesně to nezjistí. Takže jsem jim podepsal zvýšení ceny zakázky na 10 tisíc. Vymontovali vstřiky a nechali je vyzkoušet. Zjistili, že jsou opravdu špatné. Poté mi udělali rozpočet na cca 45 tisíc nez daně a chtěli po mě souhlas se zvýšením ceny. Když jsem toto slyšel, popadl jsem tranzita, plaťák a už jsem ujížděl pro mé autíčko. V e fordu jsem jim poděkoval, zapl,atil 4 tisíce za nic a tradá s autem pryč.

No a dále to jelo jako po drátku. Sháněl jsem na inernetu, co s těmi vstřiky. Našel jsem jednu firmu, která je sice levná a asi seriozní, ale bohužel když jsem tam zavolal, tak mi pán oznámil, že má pouze 2 tyto vstřiky a další budou až za 14 dnů. Mimochodem prodává i repasovaná čerpadla za velmi slušné peníze. Já potřeboval jezdit a tak jsem si zjistil nejbližší diesel servis, odborníky na DELPHI vstřikování, firmu HALE v Praze Holešovicích. No a protože jsem ze severu, tak jsem byl tam a zpět za 2,5 hodiny. V pondělí vsřiky odvezl, v úterí mi potvrdili, že jsou špatné, ve středu jsem si pro ně jel. Cena 19.200 Kč s DPH. S fakturou, protokoly repasovaných vstřiků včetně nových kódů. Navíc jsem k tomu dostal i výsledek testu mého paliva, protože jsem se vstřiky vezl i vzorek paliva(je to doporučeno). Na testu zjistili, že palivo nevyhovělo zejména co se týkalo částic menších než 4 mikrometry. Těch tam bylo přes 13 tisíc, přitom norma je 2 tisíce. Tak jsem se podíval na filtr a zjistil, že předchozí majitel(tedy spíš servis) tam dal špatný filtr s propustností 5 mikro, no originál delphi propustí jen 2,5 mikro. Opravené vstřiky jsem měl doma a přemýšlel co dál. Oslovil jsem celkem 4 servisy s poptávkou opravy mého problému. Když pominu, že nikde neměli čas(až tak minimálně za týden), tak i cena se mi moc nezdála. Ten nejdražší mi vypočítal cenu cca 20 tisíc bez DPH za tyto operace:

  • rozebrání celého vysokotlakého vedení
  • vyšištění vysokotlakého vedení ultrazvukem(trubičky, rail)
  • vyndání nádže, vyčerpání vadného čerpadla, vyčištění nádrže, propláchnutí nízkotlaké větve
  • instalace nových vstřikovačů, naprogramování nových kódů do řídící jednotky
  • zkušební jízda cca 10 km pro adaptaci jednotky

Tak jsem chvíli přemýšlel a pak jsem se rozhodl do toho jít. Dal jsem auto dílně na špalky, vyndal nádrž, vylil zbytek paliva. Sjel jsem s ní do myčky a párou jsem jí pořádně vymyl, několikrát zasebou. Vytřel hadrem. Pak jsem jí dal na sluníčko, aby vyschla. Rozebral jsem celé vysokotlaké vedení. Namočil jsem ho do technického benzínu, nechal chvíli působit a vyfoukal dosucha stlačeným vzduchem. Propláchl technickým benzínem celé nízkotlaké vedení, vyfoukal stlačeným vzduchem dosucha. Sundal ventilové víko(ve fordu vstřiky vymontovali bez jeho sundání), štětečkem technickým benzínem jsem vymyl závity a sedla vstřiků až byla úplně stříbrná, několikrát vyčistil a utřel hadrem(pro jistotu nechal přes noc aby se benzín odpařil). Koupil nové podložky(20 Kč kus). Mimochodem vůbec nechápu, proč HALE servis automaticky nedává ke vstřikům nové podložky. Stojí pakatel a zákazníkům by to určitě pomohlo. No na instalaci vstřiků jsem si musel koupit klíč číslo 21, to taky nebylo úplně jednoduché. Sehnal jsem ho až ve třetím krámu za 160 Kč. No dále už jen poskládat všechno na své místo, vše pořádně poutahovat, nádrž naplnit čistým palivem s přídavkem aditiva, nový filtr(originál delphi). když bylo vše hotovo, utaženo, 2x zkontrolováno, tak jsem vzal počítač přeporgramoval v řídící jednotce kódy vstřiků a došlo na zkoušku. Při nastartování se motor 3x převalil a na chvíli chytnul, pak chcípnul, z výfuku se vyvalil neuvěřitelnej smrad, asi natekl do válců nějakej olej, když vstřiky ve fordu vyndalavali, možná ještě trochu toho technického benzínu, nevím. Na druhý pokus auto chytlo na 1. otočení a paráda. Super chod, žádnej kouř. Jel jsm ho hned projet, řídící jednotka se adaptovala na nové vstřikovače. Spotřeba byla ze začátku podle počítač nějakých 8,5 litru, ale postupem času se ustálila na 5,6 litru. Auto táhne lépe něž předtím, žádnej kouř no prostě spokojenost. Sice mi to trvalo 2 dny, ale zase mám jistotu, že mi to neodflákli, protože ruku na srdce, kdo z Vás věří nějakému servisu, že by pořádně vypláchl nádrž?

Nebudu nikomu nic vnucovat, ať si každý se svým autem dělá, co chce, ale já se budu napříště řídít těmito radami:

  • tankovat kvalitní naftu(asi nejlépe u benziny, nebo někde, kde jsou dobré reference)
  • používat opravdu jen originální filtr Delphi, který tam patří
  • přidávat aditiva do každého tankování(nejlépe v testech dopadl VIF, ale mysím, že i ostatní nejsou špatné), dokonce jem někde četl, že někdo používá do nafty ještě trochu motorového oleje a taky to funguje, myslím zvýšená mazivost
  • své auto poslouchat a snažit se předcházet těmto závadám, já vím, že to není jednoduché, ale kdybych takto postupoval já, ušetřil bych 15 tisíc

Ne že bych byl odborník na fordy a zejména na vysokotlaké systémy delphi i když za poslední měsíc jsem toho o této problematice přečetl tolik, že může s klidným svědomím říci, že jsem pochopil princip tohoto systému a částečně i diagnostiku. Třeba proč to mé auto vlastně nechytlo, protože řídící jednotka hlídá tlak v palivovém systému několika čidly a vypočítává porcentuální rozdí tlaků. Pokud tento rozdíl překročí určitou mez, motor nenaskočí. Je to způsobeno tím, že vstřikovače všechnu naftu, kterou natlačí čerpadlo, vrátí přes přepad do nádrže.

Napsal jsem toho hodně a doufám, že to nebude nudné čtení a že to někomu z Vás pomůže třeba ušetřit nějakou kačku. Pozor, četl jsem tady názory, že se nesmí do vysokotlakého systému vůbec zasahovat, že je to citlivé a tak. Je jisté, že to je pravda a nechci tu nikoho nabádat, aby se do toho hrabal sám. Jen chci řídi, že já jsem do toho šel a vyšlo mi to. To je vše. Dodržoval jsem všechny nastudované postupy dle mého nejlepšího svědomí, dodržoval absolutní čistotu.

Ještě jsem tady nezmínil jednu důležitou věc, která by mohla pomoci předcházet podobným problémům a tou je možnost změřit kvalitu nafty, myslím tím na přítomnost pevných částic v naftě. Pokud se zvýšená koncentrace zachytí včas, je možné pomocí některých chemickým přípravků tyto částice zredukovat tak, že dojde k jejich snížení na únosnou mez a ochrání vstřikovací systém před problémy. Tento test je možné si udělat tak, že odeberete vzorek z palivového filtru tím spodním šroubem. Pozor, pod šroubem se nachází alternátor. Je dobré ho nedříve nečím přikrýt.

No snad je to všechno, co jsem Vám chtěl sdělit