Fórum - Téma


Palivo+nekvalitní nafta poškodí Common rail!


Fórum Technický koutek Palivo+nekvalitní nafta poškodí Common rail!




2008-05-14 21:11:15

Ahoj draci,

tak jsem vám si sehnal litr nafty za 20 Kčs pln nadšení jsem i uronil slzu 30 litrů za pár šlupek. A ejhle po vyjetí této "super" nafty se mi rozsvítila kontrolka (spirála - oranžová). A najednou Fordík ztratil kobylky a turbo. Po vypnutí motoru se vše dostane do relativního "normálu" Zkoušel jsem ty spěšl čističe vstřiků. A bez zdárného výsledku.Byl jsem na diagnostice a tam mi řekli novinu - je to z nafty V brzské době budu měnit olej. K tomu i palivový filtr. Na radu mechaniků si nechám vyčistit motor. A prý existuje jedna spešl procedura čistění vstřiků a to nějakým tlakem, ultrazvukem, čí co. Je to super věc jen ta cena se šplhá na 6.000,-

Proto moc prosím, jestli někdo neví o nějakém 100% zákroku. Popřípadě nějakou vlastní zkušenost. Monďáka používám každý den a potřebujo ho mít v dokonalé formě.

Jinak ponaučení do života 2.0 TDCI nikdy nekrm z kanystru , ale jedine SHEEL

Děkuji Petr

2008-05-14 21:59:02

Jo 100% zákrok znám. Vyměnit popřípadě repasovat vstřiky a možná i vysokotlakou pumpu. Jestli "ta nafta" byla opravdu tak levná, tak bys na ní musel najezdit móóóc km, aby se ti to vyplatilo.

Nastal ten už hodně známej problém: Všechny motory se systémem "Common rail" mají problém s kvalitou nafty a proto je potřeba tankovat opravdu kvalitní naftu a ještě do ní přidávat aditiva.

2008-05-15 20:43:49

Jo to jsme za jedno. V sobotu jdu na výplach motoru Tak se to snad dá do pucu. Děkuji za opověď Pták

2008-05-24 11:09:32

zdravím u nás vstřikovací trycky skoušej a dokonce i sparavují, a velmi levně!! ale jedno bych chtěl říci pokud levná nafta tak do trambusu nikoliv do osobních aut s novějšíma motorama a aditiva přidávat do nafty je zbytečné pokud by se koupyla nafta a vubec na Shellce. a aditiva sou dražší než nafta a to dokonce 10 násobně takže nevím jestli se to vyplatí je to zbytečné

2009-03-02 19:33:24

Problém znám a vím co poradit. Problém levné nafty je že nedokáže dobře promazat čerpadlo. To se opotřebovává a mikro oděrky se dostávají do vstřiků které postupně ucpává až pak se stane že při větším zatížení čerpadlo nepřetlačí ucpaný vstřik a řídící jednotka motor přepne do nouzového režimu. Nejhorší jsou situace předjíždění a v tu chvíli se přepne do nouzového režimu-mě seto nestalo okamžitě co jsem auto Mondeo TDCI 2,0 (96 kw , 6 kvalt) zakoupil, nechal jsem tyto vstřiky a čerpadlo repasovat. Materiál v čerpadle byl vyměněn za odolnější. Jenom pozor výměna palivového filtru nepomůže musí se hlavně kompletně vyčistit palivový systém. Toto riziko je u mondeí 2000-2002 já vlastním 2004 ale z preventivních důvodů jsem to udělal a nemohu si to vynachválit. Čas od času natankuji německou nebo rakoskou naftu - za odměnu a on mě za to odmění spolehlivostí. Jen upozorňuji firma SHEEL mění majitele - myslím nějaký ruský kolos a s kvalitou určitě pokračovat nebudou proto težko říct kdo má kvalitu.

2009-03-04 10:31:20

k tej kvalite nafty z vlastnej skusenosti - c max 2.0 TDCI - neodporucam tankovat tzv. BIO alebo ECO naftu , ktoru dostat

na cerpackach na Slovensku , nastastie som natankoval len cca 20 l , ale uz nikdy viac . A este k aditivam - v zime pri nizkych teplotach jednoznacne pridavat - info pre zacinajucich "naftakov" . Mam kamosku v Jihlave tej "zamrzla" nafta, na BMW X3 2.0 TDI napiek tomu, ze tam zasadne tankovala len SHELL

2009-03-04 17:35:59

Jo tak BIO nebo ECO nafta škodí naprosto všem osobním autům, ale v čechách mám zato ji nikdo neprodává.

2009-03-06 14:48:23

no ja mam podobnyy problem, ale nikdo presne nevi co to je........kouknte na diskuze Ford Fusion.->>Spatna nafta->> sem z toho nestastnej..

2009-03-07 14:25:27

este dodam k tej ECO a BIO nafte - ked som ju natankoval v podstate omylom , motor okamzite stratil vykon , co ma dost vystrasilo , ale potom som dotankoval do toho normalnu naftu plnu nadrz a dalo sa to do poriadku . Inac treba dat aj pozor na interval vymeny palivoveho filtra - pri kazdej vymene oleja . Dokonca mechanik mi trvdi, ze by bolo vhodne vymenit palivovy filter aj po zime hlavne ak bola dlha a studena.

Takze si myslim ze do nasich motorov zasadne tankovat len zo stojanu na cerpacke a NIDY nie podozrivo lacnu naftu z kanistru lebo uspora cca 10 korun na 1 litri moze znamenat niekolkodesttisicovu stratu - vstrekovace / cerpadlo .

2009-07-07 21:58:25

Ahoj, na tuhle diskuzi už reaguju hodně pozdě, ale souhlasím s tím, že BIO naftu doporučuju lít leda tak do zemědělské techniky, do novýho motoru je to do nebe volající...

Jak píšete o výkonu motoru, tak to je tím, že tzv. ekologická nafta má nižší výhřevnost (udává se něco kolem 0,7 oproti normální - míň toho na ní ujedete), proto je taky lacinější, protože na ní mnohem méně dojedete, každopádně i od doby, co se do nafty "povinně" přidává tzv. biosložka, není nafta tím, čím bývala... Několikrát se mi na 1.8TD zanesl palivový filtr tak, že to vypadalo, jako kdybych si do nafty z plezíru strčil ještě jednu až dvě vaničky margarínu na nádrž, to už můžeme rovnou jezdit na fritovací olej, no né...

Ale teď vážně, nafta u nás a v Německu, to je nebe a dudy. Známý automechanik se jednou zmínil, že i proto dochází k problémům u dotažených aut ze západu se vstřiky, turbem, vysokotlakem, atd., jsou prý zvyklé na nějakou kvalitu a pak to nějak nedokážou rozžvejkat... Je to asi jako když po láhvi budějovické dvanáctky pokračujete s "pívem" ze supermarketu za korunu devadesát láhev...

2009-07-11 18:14:50

Po mnnoha přečtených článků na netu jsem si udělal jasno. Shell ne!! Dle testu které udělala MF Dnes je nej nafta u Benziny Verva testováno v laboratořích. Od te doby tankuju jen tuto naftu a musím přiznat že po asi dvou měsících ježdění se snížila spotřeba asi o 1/2 litru motor přede jak kotě Když si vezmu že má najeto 190 000 je to skvělé. Myslím, že zaplatit na naftě o korunu na litru víc je lepší, než cpát hromadu peněz nenažraným servisům. Jinak Schell v testu totálně propadl. Odkaz je na web testu.

Ahoj a mnoho najetých kilometrů. Yarda

http://auto.idnes.cz/test...80915_145641_automoto_fdv

2009-07-11 21:06:06

Ahoj, tak nějak jsem tohle všechno očekaval. Skrz humbuk ohledně kvality nafty. Článek super jen škoda, že z 11. 2008. To je samej borček, marketing a hle ono to úplně jinak. Bohužel jsem jen pouhý občan ČR, kde se tohle legálně smí dělat . Ve finále si tam můžu natankovat u ONA dolít aditivum a je z toho SHELL V power to je smutné. To YardaHappy dík za příspěvek. Klobouk dolů (vybírám si veškeré smart body) Ahoj

2009-07-18 13:11:12

Ahoj kolego diskutujete tady o nekvalitní naftě a o motorech COMMON Rail - který vyžaduje 100%tní čistotu nafty aby neodešli vstřikovače a to nejdražší Rail pumpa. Řeknu ti na rovinu že to co se tady prodává není nafta ale žumpa.Opravuji Kamiony a tam je tento efekt viditelný zcela krásně při každé výměně palivových filtrů a hlavně předčističe paliva žasneme co se v něm dá najít za nečistoty a hlavně jejich množství.Vložka palivového předčističe je bílá když je nová a při výměně je černá jako saze a plná nečistot.Jednou sem vypouštěl i kal z Jemného filtru paliva podobný bílému štukovému písku,kde by měla být čistota minimálně 101%.U nás ani kvalitní naftu asi sehnat nejde protože všechny nádrže do kterých se nafta stáčí ať sebe kvalitnější je nalita do starých špinavých nádrží.Takže u nás jezdit tak s DUCATEM nebo Traktorem protože nic jiného naši naftu nesnese.S pozdravem Jirka-Focus

2010-02-22 11:24:35

Zdravím, mohu potvrdit už půl roku sem jezdil na shell v power... a auto šlo do háje... častá blikajíci kontrolka žhavení pří přidání plynu na podlahu okamžitě.... stracení výkonu... natankoval sem od benzíny vervu a už při ujetí 50km auto jelo skoro jak dřív... proto radím SHELL už ne(tak před 7měsícema možná jo)! Rusáci si chtějí asi vydělat... proto se chystám navštívit ochranu spotřebitelů, proč platit drahou naftu k ničemu, a ještě aby to ku*vilo auto...

2010-02-24 16:38:12

Je to sice dlouhý článek ale velice užitečný:

ROLE ADITIV DO NAFTY VZRŮSTÁ. ZA POSLEDNÍCH DESET LET SE NAPŘÍKLAD TŘIKRÁT ZVĚTŠILY PRACOVNÍ TLAKY VSTŘIKOVACÍCH ZAŘÍZENÍ, KTERÉ NAFTU DO SPALOVACÍCH PROSTOR NAVÍC ŽENOU MNOHEM JEMNĚJŠÍMI TRYSKAMI A S DALEKO PŘESNĚJŠÍM DÁVKOVÁNÍM. SAMOTNÁ NAFTA JE VŠAK STÁLE TÉMĚŘ STEJNÁ A VE SVÉM ZÁKLADNÍM SLOŽENÍ PRO SOUČASNÝ STAV TECHNIKY STĚŽÍ VYHOVUJÍCÍ.

Dokonce lze říci, že pro samotná vstřikovací a vysokotlaká čerpadla (systému CR) bývala nafta dříve dokonce lepší. Mívala totiž v sobě daleko více síry a vysokovroucích podílů olejovitého charakteru, čemuž později učinily přítrž ekologické tlaky. Když nafta přestala být dostatečně mazivá sama o sobě, byla normována procedura pro měření mazivosti a požadavek na její minimální hodnotu zaveden do normy EN 590. No a ten je s hodnotou HFRR 460 microm stejný od roku 1996 do současnosti. V roce 1996 přitom ještě neexistovala žádná moderní vysokotlaká vstřikovací zařízení, radiální čerpadlo padlo

Bosch VP44 a první Common Rail (Bosch CP1) přišly v roce 1997, systém pumpa-tryska pro motory od Volkswagenu pak o rok později. Konstruktéři mnohých vysokotlakých zařízení přitom doufali, že se při novelizaci normy podaří prosadit lepší mazivost, alespoň HFRR 400. Jelikož se tak nestalo, je dnes uživatel moderního dieselu nucen starat se sám. Mazivost přitom není jediná vlastnost nafty, která si zaslouží vylepšení.

Individuální aditivace dává jistotu

Nafta z rafinérie svými základními vlastnostmi obvykle více či méně těsně vyhovuje požadavkům normy. Je to dáno jednak její základní jakostí, vytvářené technologií zpracování ropy, jednak zušlechťujícími chemickými přípravky, které do ní pro zlepšení jednotlivých vlastností přidává sama rafinérie. Přípravků, říkejme klidně aditiv, tam však dávají vždy jen nezbytné minimum, české i zahraniční rafinérie totiž sledují pouze splnění normy a ekonomiku výroby, nic jiného.

Některé petrolejářské značky, neboli řetězce čerpacích stanic, se chlubí nadstandardní kvalitou paliv, pro což zavádějí různé obchodní značky -třeba V-Power Diesel, Diesel TOP Q nebo Alpin Diesel. Vlastní kvalitnější naftu si samozřejmě nevaří, do té „normální“ z rafinérií však přidávají vlastní aditiva. Na českém trhu tuto takzvanou povýrobní aditivaci pohonných hmot prokazatelně provádějí značky Benzina, Čepro (sítě čerpacích stanic Euro Oil) Shell a OMV. Jejich pohonné hmoty poskytují lepší ochranu vstřikovacího systému a díky zvýšenému cetanovému číslu i vyšší výkon a tišší chod motoru. Ani u nich však nemáte jistotu, že vám a vašemu motoru poskytnou maximum možného. Z hlediska ekonomiky je totiž dávkování aditiv nastaveno tak, aby při průměrné jakosti nafty nakupované z rafinérie vedlo k dosažení požadovaných vlastností. Rozptyl důležitých parametrů nafty mezi jednotlivými šaržemi může přitom být celkem značný, velkou roli hraje také původ a jemu odpovídající kvalita zpracovávané ropy. Přitom je běžné, že rafinérie nezpracovává pouze jediný druh ropy, už proto, aby nebyla závislá jen na jednom dodavateli.

I do českých rafinérií proudí ropa z Ruska a ropa z Ingolstadtu. Někdy se proto podaří „uvařit“ naftu třeba s mazivostí 300 microm, jindy je na samé hranici normy (460 microm). Podobné je to i se zimními vlastnostmi: jedna šarže má třeba hranici filtrovatelnosti -26 °C, zatímco jiná sotva plní zákonný požadavek -20 °C. Pokud se jednotná dávka aditiv musí poprat se základní naftou horší jakosti, pak samozřejmě i výsledné parametry paliva jsou oproti očekávání slabší. Uživatel, který si aditivum dávkuje přímo do nádrže a chce pro svůj motor to nejlepší, je v případě pochybností o jakosti paliva může klidně i dvojnásobně předávkovat. Psychologickým aspektem individuální aditivace pak je, že jen u toho, co si do nádrže sami nalijete, máte jistotu, že to tam skutečně je.

Aditiv se nebojte

Na trhu dostupná aditiva jsou obvykle multifunkční, což znamená, že kromě lepší ochrany palivového systému nabízejí také tišší chod a vyšší výkon díky zvýšení cetanového čísla, zabraňují korozi a tak dále. Soupis všech přínosů dobrého multifunkčního aditiva najdete na další straně. Kvalitní aditiva poznáme také podle toho, že se dělí na zimní a letní. V létě je totiž potřeba více detergentních (čisticích) složek, zatímco v zimě oceníte depresant snižující teplotu, při níž dochází k ucpání palivového filtru. Mnozí se individuální indiaditivaci brání s tím, že ji v návodu k obsluze zakazuje výrobce automobilu. Třeba takové BMW má nápis „no additives“ přímo na víčku palivové nádrže. Tento stav je však dán pouze tím, že neexistují žádné normy stanovující parametry aditiv - nikde není řečeno, co to vlastně aditivum do nafty je. Proto si výrobce automobilu nemůže vzít zodpovědnost za různé „kouzelné vodičky“, jež by také mohli různí podnikavci bez potřebného výzkumného zázemí chtít do nafty přidávat.

Absurdnost zákazu kvalitních aditiv si však uvědomíme nejlépe tehdy, zjistíme-li, že v maloodběratelských baleních se často nacházejí tytéž základní komponenty, které jí od daných výrobců odebírají rafinérie či řetězce čerpacích stanic pro povýrobní aditivaci pohonných hmot. Kdo by tak chtěl brát zákazy v návodech k obsluze vážně, musel by se vyhnout i všem lepším prodejcům pohonných hmot, určitě Benzině, Shellu a OMV.

V případě poruchy vstřikovacího zařízení v záruční době je často prováděn rozbor paliva v nádrži automobilu, aby se posoudila oprávněnost garančního nároku.

A pokud nafta není v pořádku, nese náklady zákazník. Může je vymáhat z prodejce nekvalitních pohonných hmot, jehož však nejdříve musí usvědčit odběr nevyhovující nafty u jeho stojanů. To se často vinou obměny paliva v tancích nepodaří, a i kdyby ano, soudní spor bývá vleklý a svých peněz se jen tak nedočkáte. Zkušenosti s kvalitními aditivy napovídají, že byste museli natankovat opravdu hodně špatnou naftu, aby její sledované parametry přídavek aditiva neupravil do normou vyžadovaných mezí.

Zachrání před průšvihem

Nejčastější vadou nekvalitních naft prodávaných různými neznačkovými bývá čerpacími stanicemi nedostatečná mazivost (často nejde o naftu, ale o jiný ropný produkt s podobným koncem destilace) a volná voda v ní obsažená.

Zajímavé je, že nejlepší aditiva dokáží zcela zásadně omezit rezivění v přítomnosti vody a umožní tak vstřikovacímu zařízení přestát i to, co jinak znamená jeho jistou a okamžitou smrt. Motoristé, kteří se na svých cestách nedokáží vyhnout tankování u neznačkových malých čerpacích stanic, by měli kvalitní aditivum používat takřka povinně.

Další skupinou motoristů, kterým používání aditiv ušetří hodně starostí a peněz, jsou uživatelé vozů se systémem Common Rail od značky Delphi. Jejich seznam je uveden níže. Ta totiž požívá velmi choulostivou konstrukci vysokotlakého čerpadla s vačkovým kroužkem, která je pravidelným čtenářům AutoDieselu dobře známá. Každé zlepšení mazivosti nafty citelně oddálí konec životnosti, kdy se čerpadlo začne zadírat a takto vzniklé kovové špony obvykle znehodnotí i vstřikovače.

Zatímco třeba u Fordu Mondeo TDCi jezdícího na naftu základní jakosti k této závadě dojde zhruba po 80 tisících km, tak vozy jezdící na naftu nadstandardní jakosti (nejlépe individuálně aditivovanou) často přežijí 200 tisíc km bez investic do vstřikovacího zařízení.

O aditivech pravidelně

Používání aditiv lze doporučit i majitelům starších jednodušších dieselů, u nichž je další prodloužení životnosti žádoucí z důvodu značné porce najetých kilometrů a také u nich bývá velmi citelné snížení hlučnosti zásluhou zvýšení cetanového čísla. Již v samotné normě ČSN EN 590 se praví, že přísady do nafty jsou povoleny. My bychom řekli, že přímo doporučeny.

doporuJe škoda, že většina motoristů o nějakém přídavku do nafty uvažuje pouze s příchodem mrazů k zachování mobility vozidla.

Toto myšlení je potřeba změnit, proto se problematice dieselových aditiv budeme od nynějška pravidelně věnovat. Do příštího čísla chytáme test vybraných multifunkčních dieselových aditiv dostupných na českém trhu, který pro nás ve svých laboratořích provede Ústav paliv a maziv.

KOMU ADITIVA ROZHODNĚ PROSPĚJÍ Ford Mondeo/Transit 2,0, 2,2 a 2,4 TDCi, Jaguar X-Type 2,0 a 2,2d, Renault/Nissan 1,5 dCi, Kia Carnival a Hyundai Teracan 2,9 CRDi, Ssang Yong Rexton/Rhodius 2,7 XDi, Kiron/Action 2,0 XDi.

CO NABÍZEJÍ NEJLEPŠÍ ADITIVA

* Zvýšení cetanového čísla až o pět jednotek

Čím vyšší cetanové číslo, tím ochotněji a rychleji se vstříknutá nafta vznítí. Výsledkem je snazší startování studeného motoru, nižší hlučnost, ochotnější vytáčení, vyšší výkon, následně často také nižší spotřeba paliva. Norma udává minimální cetanové číslo 51, konstruktéři moderních dieslů by se přitom vůbec nezlobili, kdyby bylo vyšší. Tento parametr aditivované nafty je tím, co motorista nejvíce pocítí.

* Udržení čistoty vstřikovacího systému i trysek

Detergenty v aditivech fungují na principu snížení smáčivosti kovových povrchů. Tím na nich nemohou ulpívat úsady a čerpadla i trysky zůstávají čisté. Více detergentů je potřeba přidávat v průběhu letního provozu, kdy je nafta více tepelně namáhána, a má proto větší sklon k tvorbě úsad.

* Ochranu palivového systému před korozí

Ke korozi v palivovém systému dochází za přítomnosti volné vody. Často to znamená okamžitou havárii vstřikovacího zařízení. Moderní aditiva překvapivě dobře dokáží zabránit korozi kovových povrchů v přítomnosti vody, takže její malé množství může vstřikovacím zařízením projít, aniž by nadělalo větší škodu.

* Snížení pěnivosti

Omezení pěnění nafty usnadňuje tankování, ale má i význam v ochraně vstřikovacího systému. U mnoha dnešních automobilů se totiž poměrně hodně paliva vrací do nádrže, navíc při relativně vysoké teplotě - i kolem 120°C. Následkem toho také dochází k pěnění a provzdušnění nafty. A taková, světe, div se, citelně hůře maže.

* Zlepšení mazivosti nafty

Tento důležitý parametr zlepšují špičková aditiva skutečně citelně. Byl naměřen i případ, kdy po přídavku aditiva došlo ke zlepšení mazivosti měřené metodou HFRR z 460 microm na 225 microm, což je snem každého vstřikovacího zařízení.

* Snížení teploty filtrovatelnosti

Zimní aditiva obvykle obsahují depresanty, což jsou modifikátory krystalické struktury parafínů. Někdy jsou používány také přísady zabraňující usazování vysráženého parafinu na dně palivové nádrže. Dlouhou dobu platila překvapivá věc, že kvalitní a funkční depresanty při teplotách pod nulou samy tuhly. Až nyní se podařilo vyvinout některá aditiva, jež ani při vlekých mrazech "nezamrznou" a jsou použitelná, i když je necháte přes noc v autě.

* Stabilizace nafty, prodloužení skladovatelnosti

Tato vlastnost moderních aditiv bude zejména důležitá až bude povinný dvou-, postupně pěti- a možná až desetiprocentní rostlinný podíl v naftě. MEŘO totiž trpí oxidací i vlivy ultrafialového záření.

2010-02-25 20:36:11

cuhan.Velice poučný článek. O různých aditivech jsem se snažil něco sečíst ale nějak v tom nemám jasno.

Spoustu článků si protiřečí a některé vyznívají,že jsou napsány spíš ve prospěch toho kdo si je objednal

a zaplatil.Těším se na pokračování,doporuč nějaký konkrétní výrobek který má smysl.

Jediný aditivum který jsem používal do starých ropáků bylo štamprdle motorového oleje na nádrž když

se jezdilo na různé sračky.Pokrok člověk nezastaví a pokud je možnost těmito aditivy prodloužit

životnost comonrajlu rád si nechám poradit.Kdysi jsem hledal něco na Denso stránkách a i tam

doporučovali nějaké aditivum přímo od Densa ale nějak jsem tomu tenkrát nevěnoval pozornost.

2010-04-14 22:05:48

Já aditiv přidávám už leta. Jmenuje se SUPERDIESELADITIV je v letním a zimním provedení. Vyjde ne cca 265kč na cca600l nafty.Naprostá spokojenost

2010-04-25 11:20:22

Nazdarek muj escort jiz dosluhuje ma najeto uctyhodných343Tisic Km takze uz ma narok.. Chtel bych si od forda koupit další auto a uvažuji o Ford Mondeo 2.0TDCI 96Kw a prave procítám jak je to s poruchovostí vsude jse spise docítám ze je to naší nekvalitní naftou.. Svemu autu jsem vzdy chtel dat to nejlepsí takze ze zajímavého clánku co jsem si zde precetl dekuji autorovi a urcite bych se nebránil aditivum do paliva prosim napiste mi jake mate zkusenosti s timto motorem a na co si dat pozor pri koupi diky


Odpovědět