Fórum - Téma


Palivo+Mustang-E85


Fórum Mustang V Palivo+Mustang-E85

Informace o modelu: Ford Mustang V



2012-09-24 20:54:51

Udelal jsem zkusenost s etanolem v neupravenem mustangovi. Treba to nekoho bude zajimat / pomuze v rozhodovani. Jedna se o rocnik 2006,V6. Na 95% to bude stejne na V8, ma stejnou ECU i vstrikovace a plati to pro rocniky 2005-2009.

Nechci tu moc rozebirat veci okolo pouzivani e85 jako paliva, hlavni problem E85 je nutnost davkovat (mnohem) vic paliva nez pri pouziti benzinu. Druhy podstatny problem je nastartovat studenej motor.

Origo ECU v mustangovi je ochotna obohatit smes az o 25% (long therm fuel trim v diagnostice). To znamena, ze mustang naprosto v pohode a bez jakychkoliv problemu zvladne mix 50/50 (je potreba cca 22% obohaceni). Sel jsem az do mixu odpovidajici E70 (na 50 litru E85 je potreba dolit 8litru benzinu). Tohle je jeste bezpecny mix, protoze zajisti bohatou smes pri plnem zatizeni, ale neni optimalni vykon (AFR z nejakych 12,5 vyleze ke 14) pri plnem plynu. Tady je potencial na upeceni katalyzatoru, bohata smes se pouziva prave na snizeni jeho tepelneho namahani. Tzn neni dobre to brat na okruh nebo to honit po dalnici s plynem v podlaze. V closed loopu (== normalni jezdeni) to udrzi na lamba 1 i kdyz uz ma long fuel trim opreny o 25% - dohoni to short fuel trimem.

Dalsi problem je startovani, pri mixu 50/50 to startovalo v pohode i pri 5C, pri mixu E70 to startuje blbe i pri 20C (toci to 2s nez chytne). Mam obavu, ze to pri teplotach kolem 0 nepujde nastartovat.

A nakonec uspora. Spotreba jde nahoru, E85 ma malou vyhrevnost. Ve fiatu mam dlouhodobe na E85 o 30% vyssi, v mustangovi to vychazelo podobne, tzn pri tom mixu 50/50 o 15% nahoru. Celkova financni uspora se tedy bude pohybovat kolem 15-20% pro cisty E85 - plati pro soucastne ceny paliv. Takze pro mix 50/50 kolem 7-10%. Neni to zadny zazrak, ale je to lepsi nez dratem do oka / plazit se po dalnici kilem :).

Dalsi level je:

1 Prestavbovy kit na E85. Krabicka co prodlouzi vstrikovaci pulzy, resi to problemy s bohatosti a studene starty. Bohuzel predstih zustane stejny, nevyuzije se potencial koniku schovanych v E85 a spotreba bude zbytecne vysoka.

2 Tuner diablo/sct. Problemy s AFR pri plnem plynu lze resit pomoci programaturu. Dalsi level by bylo si nechat udelat komplet upravu map predstihu, pak to bude mit mensi spotrebu / vic koni => vetsi uspora. Plus by snad meli umet resit starty. Nevyhoda je pak nutnost tankovat jen E85 / prepalit zpet mapy pri zmene paliva na N95.

Zatim jsem tyhle moznost nezkoumal.

2012-09-25 18:50:24

Napsal jsi to Tome hodne dobre. Je videt, ze vis, o cem mluvis. Ale popravde mne tvuj clanek presvedcil spis o tom, ze E85 pro mne stale nema smysl. Uprav na aute uz mam moc a serioveho toho moc nezbylo, uspora paliva neni nijak velka pri mixu 50/50 a lepsi pomer bych si asi netroufnul nalit, vzhledem k problemum, ktere by mohly nastat. A popravde, je to Mustang, takze cas od casu ho taky chci provetrat poradne naplno a to mi E85 asi zatim bez rizika neumozni. Ale pro normalni auta je to urcite zajimava alternativa k beznemu benzinu.

2012-09-25 20:48:02

Dneska jsem nainstaloval diablo 93 oktanovy tune (jak se to preklada??) se zvetsenym global predstihem o 3 stupne, wot spark +8% stupnu a wot fuel 10% obohaceni. Dal ma moznost upravit MAF tabulku (bohuzel jsem nenasel zda plus je zvyseni prepoctene MAF nebo snizeni). Soupnutim MAF tabulky by mel mustang bez problemu dat vyssi koncentraci E85, mozna cistou smes.

Podle logu diagnostiky se predstih v beznych provoznich rezimech zvednul o cca 5 stupnu, pri wot bohuzel zustal stejny. Vysledek je, ze auto citelne lepe taha 'od spoda' a lip reaguje na plyn, ale na vlastni vykon byl vliv minimalni (wot parametry se nezmenili...). Vykon merim akceleracni metodou (vzdy na stejnem miste) obycejnou diagnostikou elmscan.

Jsem hodne zvedavej zda ten vyssi predstih pri normalni jizde bude poznat na spotrebe. Zda se, ze upravou parametru na diablu (SCT to podle popisu bude mit stejne), lze velice dobre prizpusobit auto na etanol. Bohuzel zustava problem se studenymi starty.

Ja jsem Stando fanda etanolu, s fiatem jsem na nej nalital uz pres 45k km; na faitu i mustangovi je poznat zmena pri natankovani lihu do nadrze kde pred tim byl benzin. Motor ma klidnejsi a prijemnejsi chod a je ostrejsi. Zrovna preplnovanym mororum E85 dost smakuje, 108 oktanu tam vytvori velkou antidetonacni rezervu + plus mnohem lepsi chlazeni horkeho vzduchu z kompresoru v sani a valci - etanol ma 2,5x vyssi merne skupenske teplo nez benzin. Je potreba si ho uzit, nez to EU prestane dotovat... je oproti benzinu dvakrat drazsi.

Pokud vezmes diagnostiku, zkontrolujes long fuel trimy zda sedi kolem nuly a mas rezervu ve vstrikovacich (takove ty jednoduche formule - 24 librove vstriovace daji 300 koni, tzn pro tvojich 600 kolem 50 liber), tak by mix 50/50 nemel predstavovat riziko. Pro sychr to jeste logovat a zkontrolovat zda je motor pri wot porad dost bohaty. Do prazdne nadrze cmrdni 10 -20 litru E85 a kdyz se te to nebude libit / zdat, dotankuje se benzin a nic se nedeje.

2012-09-25 20:56:53

Pár Mustangářů už prý na E85 taky jezdí a problém nemají vcelku žádný, i když jeden z nich říkal, že při plném plynu mu svítí kontrolka motoru, ale s tím se asi dá počítat. Vstřikovače mám 41 librové, tak by to zvládnout měly, ale já jsem asi konzervativní, tak nejspíš zůstanu věrný benzínu, i za cenu vyšších provozních nákladů.

2012-09-27 15:17:44

Dneska jsem prokopnul tu kalibraci MAF u diabla. Pridavani procent znamena zvyseni reportovaneho airflow pri stejne hodnote napeti senzoru => bohatsi smes. Takze uprava MAF kalibrace plne supluje prestavbove kity na etanol. Dal podle mereni vykonu tuningove mapy na 93 oktanovej benzin od diabla stoji za prd, maji o 3-5 stupnu mensi predstih pri plnem plynu oproti fordim stock mapam, proste to jede lip na origo mapy.

Takze konecne nastaveni pomoci programatoru je nasledujici:

Upravene stock mapy:

MAF kalibrace +20% (umozni provoz na cisty E85 i cisty N95, pobere to long fuel trim)

Global spark advance +3 stupne (etanol hori pomaleji + oktany => mensi spotreba)

WOT spark advance +5% (oba rozsahy)

WOT fuel do 4k rpm +2% (ochuzeni o 2%, vykonove maximum lezi u vyssiho AFR, je to bohate kvuly katu)

WOT fuel >4k rpm 0%

S timhle nastavenim prestala svitit kontrolka motoru (mam tam ted mix odpovidajici E70) a mel by byt spravne pomer benzin/vzduch pri plne seslaplem plynu.

Tzn s programatorem jde predelat mustang na E85 bez nutnosti pouzit kity (ktere vyjdou na podobne penize), krome podpory studenych startu. Takze jediny problem pretrvava ktery prozatimne resi vytapena garaz a zimni spanek.

2012-10-12 15:50:58

konecne nekdo s mustangem, kdo je ochotny se podelit o zkusenosti :)!

dnes tedy zkusim 50/50!

jinak zazracne krabicky se mi nelibi, protoze jen hrube prodluzuji delku vstriku bez ohledu na dalsi parametry..

nejvic se mi tedy libi sct itsx + E85 tune, justin z vmptuning.com ho nabizi mailem za $150, pripadne ho dela treba john lund za $200 nebo za $475 i s sct X3. ted je otazka jestli si s tim pohrali jeste o kus vic, nez ted ty :), ale napisi obema!

2012-10-12 17:35:25

Tak cely tune optimalizovany na E85 bude urcite lepsi, pravdepodobne tam budou mit resene studene starty. Idealne z toho prodejce vytahnout co tam je upraveneho.

Ja pristi tyden obednam topne odpory (http://www.tme.eu/cz/kata...g/topne-rezistory_113148/) a planuju je primontovat na vstrikovaci listy - predehrev paliva. Jsem zvedavy jestli to zabere, v techhle teplotach se uz bojim jezdit na vyssi koncentrace E85 abych nekde nezustal trcet.

Na diablo se me nepodarilo najit nikoho kdy by to posilal takhle na dalku, ale moc jsem tomu nedal.

2012-10-14 13:43:01

tak jsem do 1/4 nadrze s N95 poslal 15+15l a auto se chova naprosto normalne, zadne poklesy otacek, nebo jedine zaskobrtnuti pri startu apod.. jak si vsichni na malych autech pochvaluji, ze motor ozil, tak to nejak nepozoruji, to auto tahlo vzdycky jako blazen :)..

cekam na odpovedi ohledne E85 tune, dam vedet..

2012-10-14 17:13:36

Ok, jsem zvedavej co te napisou.. ja mam jen V6, takze to zadny trhac asfaltu neni a na e85 to jede stejne, neni tam znatelny rozdil. Vcera jsem dotankoval do zbytku (cca 1/4 nadrze, ten predchozi mix~E70) 45 litru E85 a na tohle:

  • nastartovalo to i dneska rano - 5,5 C. Sice ne moc presvedcive - po prve to hned chciplo ale na podruhe uz nabehnul. Oproti fiatu ford startuje paradne, fiat je pod 15 C nenastartovatelnej.
  • spotreba po ujeti 400 km 12,5L - cestou tam jsem jel 140 tempomat, zpet jsem to solichal 130 tempomat, vetsina dalnice. Narust spotreby bude odhadem tech 30%.

Takze jsem zatim s upravou pomoci programatoru spokojenej, kilak vychazi na 3,3kc, bral jsem drahej E85 za 25,9. S cenama u ona to jde pod 3 koruny a to je super.

Edit:

Jeste bych napsal neco ke zvyseni vykonu pri pouziti E85. V atmosferickem motoru se zadny zazrak nekona, lih ma podobne energeticke pomery jak benzin, uvolnuje se podobne tepla. Ochlazovani vzduchu v sani nema take zadny vetsi efekt, jediny potencial jsou ty oktany. Tzn neco malo se docili pri zvyseni predstihu, vic by bylo pokud by doslo i ke zvyseni kompresniho pomeru, ale to je slozite.

Oproti tomu preplnovane motory jsou jine kafe. V kompresoru stlacenim vzduchu na dvojnasobny tlak dojde k navyseni teploty o cca 120, takze nejakych 150C. Tohle jde pripadne do mezichladice kde dojde k ochalzeni o 30-50C a pak do motoru. Tahle teplota dost vyrazne ovlicnuje vykon motoru (hmotnost vzduchu + klepani).

V sani se tenhle horkej vzduch potka s palivem, v pripade benzinu je stred varu frakci nekde u 105C, tzn neco se odpari, vetsina ne a to ochladi vzduch. Pokud tam ale je etanol, je situace vyrazne odlisna. Ten ma bod varu 78C a zaroven odebe 2,5x vice tepla pri odpareni nez benzin. Oproti benzinu ma vyraznejsi efekt chazeni a ve vysledku pak do motoru vleti mnohem vic chladnejsiho vzduchu. Bez problemu to da 20% koni navic proti benzinu. Viz kompresorove kity na mustanga, rozdil vykonu s a bez mezichladice vzduchu.

2012-10-14 22:55:01

tu spotrebu ti zavidim :), ja teda jezdim 95% mesto, ale mam ted 19l, styl jizdy je lehce agresivni, sem tam si ho na krizovatce prislapnu, nebo taham na 2, kde by sla dat asi 4ka :) + castecne je to asi zpusobene upravami - steeda cai, 93 agressive tune, ford racing vyfuky bez katu.. kdyz jedu dalku na spotrebu, tak ho dostanu na 11-13l podle rychlosti.

a ted vecer se mi zdalo, ze to tahne nejak lip, ale dost mozna jenom placebo :)..

+ napsal justin, odpovida z mobilu, takze mi neodpovedel moc dlouze, nicmene to dulezite ano. zajimalo me, jestli to zvladnou stock vstriky - rika ze ano, studene starty muze tweaknout, ale na ukor zhorseni ostatnich parametru, spise doporucuje v zime lit E70, ale ja na zimu schovavam do garaze, takze bych radeji lepsi parametry v letnich teplotach. jestli to pojede na n95 nebo je treba flash zpatky mi neodpovedel.

2012-10-18 21:48:14

dalsi pokus: e85:N95 2:1, studeny start porad napoprve, ale uz ho to kope na prohrati do 2000, spotreba ale vylitla na 23, takze se dostavam draz nez na benzin = bez upravy jednotky to nema vyznam, zitra jedu dotankovat N95 a objednavam z usa sct + e85tune..

2012-10-19 08:47:50

Hele ta spotreba jde o 30% nahoru, s tim musis pocitat, to co obcas placaji lidi na forech je mimo realitu.

V pondeli jsem bral E85 u ona, zdrazili, ale zase je to zimni smes, spotreba sla vyrazne dolu. Pres zimu se do E85 dava vic benzinu, obohacuje se to az na pomer 30/70. Diky tomu je jezdeni na E85 pres zimu financne vyhodnejsi oproti letu.

Btw jak jsi do auta dostal 93 agressive tune bez kalibratoru? Tady nekdo upravuje ridici jednotky?

Ja mam ted mustanga odstavenyho v garazi, rozebral jsem lanovody rucky a ku.vy me draply nahradni na celnici, uz je to dyl jak tyden a ticho po pesine... super stat.

2012-10-19 09:10:24

93 agressive tam byl uz kdyz jsem to vezl z usa, nekdo si s nim pekne pohral :).. http://i.imgur.com/NdO2F.jpg

jinak jsem taky chtel rict, ze se motor a celkovy zvukovy projev zklidnil.. jsem z ceskych budejovic a tady jsou dve benziny s e85, cena je ale 27.50 na obou, takze financne to vychazi jezdit na cistej nebo vubec..

2012-10-19 13:40:06

auto je nadherny, fakt mazel :)

Cena E85 v cb je zase bida, z toho se uspora nevykouzli. Trochu bych mel strach co ten 93 tune dela s normalnim naturalem, americkych 93 oktanu odpovida nasim 100. Pokud jezdis na premiove benziny, prestavba na E85 by smysl davala.

A jeste nez obednas kalibrator, diablo funguje tak, ze stahne obsah origo jednotky, zmodifikuje mapy a nahraje to zpet. Durazne varuji, ze jednotka nesmi byt modifikovana, musi mit origo mapy. Je pravdapodobne, ze SCT funguje na podobnem principu, dej si na to pozor, at neskoncis se zdechlou jednotkou. Minuly rok jsem si tim prosel. Pokud chces mit klid, kup nahradni ridici jednotku (cca 100 dolaru na ebayi), jen se zaregistruji klice (zvlad jsem to doma s cinskou dignostikou, zvladne to kazdej opravar fordu) a jede se. Tu pak muzes tunit kalibratorem.

Tohle jsou nejaktualnejsi mapy co znam

http://biopalivafrci.cz/m...m-cerpacich-stanic-s-e85/

2012-10-19 14:52:17

diky za pochvalu :)..

no co jsem zjistil o sct, tak sct samo o sobe umi jen zalohovat/nahravat tune + menit par zakladnich veci jako posunuti omezovace, nastaveni prumeru pneu kvuli rychlomeru, vypnout esp apod. mapy se musi delat ve spesl softu od nich na pc, soubor potom natahnout do sct a pak flashnout jednotku. proto si koupim e85tune od justina (lund nepise a nasel jsem na nejakym foru, ze justinovo tune je lepsi) a dostanu mailem jeden soubor..

a diky za mapy, zkusim tu treti benzinu za cb..


Odpovědět