Fórum - Téma


Oleje 5W30 - 5W40 - 10W60


Fórum Pokec všeobecný Oleje 5W30 - 5W40 - 10W60



1  2  3  4  5

2012-08-22 23:48:04

Ahoj máte někdo skušenost s označením oleje 10W60?Je to olej pro sportovní motory.Jakej na to máte názor?

2012-08-23 00:08:09

Patas2:

zkušenosti asi jen tak nikdo mít nebude.Četl jsem něco ale myslím že do tvého auta je to zbytečný. Zůstal bych u normálu. Něco k přečtení Je tam příloha

http://www.autobyznys.cz/...s_zbozi.asp?klic_ma=28378

2012-08-23 00:29:31

Dík za názor kamoš to právě leje do svého a je maximálně spokojenej.Divil se že tam leju 5W30 že prej když ten svůj olej zahřeju na cca 110 °C tak strácí mazací schopnost a tenhle to snaší asi do 140...Ale zas až takovej odborník nejsem takže jsem se zeptal ješte tady jakej budete mít názor.

2012-08-23 00:35:30

Patas2

ideální je prostě 5W-30. Je to vyzkoušená věc a funguje.

Samozřejmě to asi bude s tím olejem třeba lepší? Ale je to extrém a může to zase dělat jiné problémy.

Závodní motory neřeší kolik najedou km.

2012-08-23 07:19:02

Taky mám podobnej názor jako ty.že 5w30 je vyskoušená věc a že nemá cenu nad tím oxperimentovat a udělat vic škody než užitku.

2012-08-23 08:02:49

Patas2: Osobně si myslim, že problém by nebyl, kdyby se tam 10w60 lil od začátku. Problém může nastat, když po celoživotnim provozu na 5w30 naleješ 10w60 Nicméně pokud nemáš důvěru v řídkej Formula F 5w30 a1/b1, můžeš zkusit o něco hustší variantu olejů 5w30 a to a3/b3, stačí jen mrknout na netu, já tam dávám tenhle a zatim dobrý

http://www.autodily-cardo...l-super-3000-xe-5w-30-1l/

2012-08-23 14:55:05

Tak pánové, problematika se má tak, 5W30 A1/B1 je motorový olej postavený pro běžný provoz a běžnou zátěž motoru. Samozřejmě že vám nikdy nebude dostačovat pokud motor využíváte pro sportovní jízdu, v tu chvíli se opravdu stává, že tento olej při vyšších teplotách ztrácí mazací schopnosti. Nicméně pokud však použíte váš motor na sportovní jízdu (jako že si občas zajedete na okruh nebo nějaký ten sprint) tak by to měl zvládnout, v případě že by jste chtěli mít jistotu ochrany motoru pak bude bohatě stačit 5W40, který už také snáší o něco vyšší teploty. Ale abych se vrátil k tématu 10W60 je olej vyvynutý už pro skutečné sportovní využití kdy motor jezdí dlouhou dobu pod plnou záteží a dochází k tomu že se motor a tím olej v něm zahřívají na skutečně o hodně vyšší teploty než za běžného provozu. Shrnutím bych tedy řekl pro běžnou jízdu 10W60 naprosto zbytečné, nicméně takový olej 5W40 může motoru jedině pomoct, samozřejmě je potřeba dodržet ostatníá vlastnosti olej jako jsou označení CF a normy určené pro jednotlivé značky vozů.

Mnohem vhodnější je použití tohoto:

http://www.autobyznys.cz/...-40-edge-sport-4l-castrol

2012-08-23 15:41:09

Indian

nepochybuji o tom že máš určitě pravdu.Ale i To co se má lejt do těchto motorů jako je Formula F při běžném provozu a to i někdy rychlejší sportovnější jíydou výrobce určitě počítal.Že s tím budete jezdit pouze 130 asi nemysleli.

Takže si myslím že olej 5W-30 stačí

2012-08-23 15:50:45

Tak třeba já právě proto,že jezdím rychle,nebo ani ne tak rychle jako spíš na kvalty těsně pod omezovač,neleju ředinu od Fordu. Dávám 5W-40.

2012-08-23 17:28:00

Do Volva dávám Mobil1 5 W-50,protože je to raketa a s 5W-30 bych to asi zadřel,do AR 166 3.2V6 jsem dával Selenia racing 10W-60,z toho samého důvodu,kdo má výkonné auto a jezdí svižně tak minimum je minimálně -40

2012-08-23 18:48:55

eRko:

když budu brát to že je asi pravda že v takových případech je lepší ta 40tka tak když Se leje 10W 60 a nechá se interval výměny oleje 20tis km tak je to asi úplně k ničemu.

Aspoň tak jsem se to dočetl protože zkušenost má málo kdo s tímto olejem.

2012-08-23 23:35:26

10W60 tam určitě nenaleju to jsem se chtěl zeptat jestli nemá někdo nějakou skušenost s tímto olejem..Ale ted jste mi zamotali hlavu s tím 5w40 jestli by tam nebyl teda lepší dát když snaší větší teploty.Když už tu je ta diskuze napiste na jaký olej by jste dali vy 5w30 nebo 5w40 v čem je třeba podle vás horší 5w40?Budu rád za každej názor.

2012-08-24 00:46:32

Vážení vložil jsem toto čtení.Asi bych to nedokázal takhle napsat tak jsem to našel ve svém archivu.Psal to jeden člověk kterého znám.Pokud chcete přečtěte. Každý má svůj názor na toto téma ale já osobně se držím rad výrobce jak to tu v článku zaznívá. Patas2:třeba se ti to bude líbit

Jinak se řiďte svou myslí

odpověď na Váš dotaz Nemusí být úplně jednoznačná a velice záleží, řekněme, že je to alfou-omegou pro použití oleje, na stavu motoru. Původní návrh motoru je proveden s uvažováním konkrétních specifikací oleje a jeho viskozitou za tepla a za studena. Zjednodušeně lze říci, že se motor konstruuje na určitou tloušťku olejového filmu a na tekutost oleje. Roli hraje i teplotní odolnost oleje. To vše je v návrhu zohledněno a pozdější přechod na jiný typ bude mít beze sporu pro motor následky. Tyto se mohou projevit různě i jejich „inkubační“ doba se může různit. Budu psát obecně, neboť rada může posloužit i jiným čtenářům, kteří se domnívají, že je olej jako olej.

Tak první věcí, kterou může nevhodně zvolený olej postihnout, jsou hydraulická zdvihátka ventilů sloužící k vymezení ventilových vůlí. Nevhodný olej může způsobit jejich „zalepení“, čímž přestane zdvihátko vůli vymezovat a buď ventil s vadným zdvihátkem klepe nebo v horším případě nedosedne do sedla a takzvaně se podpálí. Za to většinou nese odpovědnost nevhodně zvolená viskózní třída. Dalším bolavým místem při použití nesprávného oleje je napínák rozvodového řetězu. Jeho selhání v drtivé většině případů způsobí fatální škody na motoru, kdy se v lepším případě ventily při kontaktu s pístem pouze ohnou (nebo ještě lépe ulámou vahadélka) a v tom horším spadnou do spalovacího prostoru a do pístu se zapíchnou. Někdy napínák, stejně jako výše uvedené ventily, ovšem na svoje problémy s nedostatečným tlakem oleje, popřípadě jeho nedostatkem, upozorní rachtáním, respektive charakteristickým „cvrlikáním“. Pokud se toto ozve v zimě při startování studeného motoru a do několika vteřin vše utichá, není důvod se znepokojovat, ovšem pokud tento hluk ani po zahřátí neustane, tak první, co by mělo následovat, je výměna oleje a návrat k předepsanému typu, nejlépe spojené s proplachem. Lze to udělat i amatérsky, že se výměna zkrátí na třetinu a druhá třeba na polovinu. To je úplné finanční minimum, jak se pokusit dotčené části motoru zachránit. Třetím úskalím použití nesprávného oleje je pak samotné dotěsnění spalovacího prostoru, tedy vymezení vůlí mezi pístem a válcem. Tam právě hraje obrovskou roli tloušťka olejového filmu. Pokud je nedostatečná, pravděpodobně bude motor hlučnější a poroste spotřeba oleje. Pokud by ovšem tloušťka filmu byla větší než uvažovaná, může docházet k trhání olejového filmu, lokálnímu přehřívání a přidírání. Přehříváním olej degraduje a svoje mazací schopnosti ztrácí krom toho, že se může stát, že se v extrémních případech, například za studena, někam vůbec nedostane. Co se týká použitím oleje pro turbodmychadla, tak tam jsem se zatím s žádnými informacemi o různých nárocích na olej nesetkal. Svoji roli hraje viskózní třída oleje, a to jak za studena pro hladký průběh studeného startu, aby čerpadlo dodalo olej do všech životně důležitých částí motoru, tak za tepla. Dokonce sami výrobci ve svých manuálech kromě udávané spotřeby oleje uvádějí, že použitím jiného než předepsaného oleje dojde ke snížení výkonu a zvýšení spotřeby (souvislost s tloušťkou olejového filmu). Také se v manuálech alternativní oleje uvádějí ve spojitosti s doléváním oleje a momentální nouzí sehnat ten předepsaný. V tomto případě se řídíme pravidlem: Lepší špatný olej než žádný. Proto se dočtete o možnosti použití olejů jiných viskózních tříd a specifikací.

Já doporučuji se primárně řídit předpisem výrobce, tedy použít zmíněnou normu WSS-M2C-913/A (nebo 912/A1). Pokud byste kupoval olej přímo u autorizovaného prodejce, dnes již koupíte Motorcraft Formula F, který splňuje následující normy: WSS-M2C913-A a WSS-M2C913-B a nově přidává normu WSS-M2C913C, WSS-M2C913-A , WSS-M2C913-B, WSS-M2C913C, ACEA A1/B1. Formula F 5W-30 je novinka pro rok 2009 je nástupce řady Formula E 5W-30. Nově i pro naftové vozy s filtry pevných částic.. Specifikace Ford WSS-M2C913-C je pak určená pro vozidla vyráběná od ledna 2009. Důvodem vývoje oleje typu 913C jsou zvýšené nároky na úsporu pohonných hmot a ekologicky šetrnější provoz motorových vozidel značky Ford. Oleje Motorcraft nejsou přehnaně drahé, a proto nevidím jediný důvod tento olej nepoužít. Pokud by pro Vás byly oleje Motorcraft nedostupné z důvodu velké dálky autorizovaného servisu nebo pokud by je autorizovaný servis z nějakého důvodu neprodával, uvedu ještě několik alternativních výrobců, které danou specifikaci Pro Váš vůz také splňují:

Valvoline Durablend FE (5W-30)

Texaco Havoline Energy (5W-30)

Mobil Super FE Special (5W-30)

Castrol Magnatec A1 (5W-30)

Divinol Multilight FO 2 (5W-30)

Tak tohle byla taková ta tribologicko-motorářská latina, která musí zaznít a teď se podíváme, k čemu se dá ještě přihlédnout. Nechci, aby to vyznělo, že snad nesouhlasím s tím, co jsem před chvílí popsal, spíše se teď zaměřím na některé okrajové záležitost, kdy lze doporučit jiný olej, než specifikuje výrobce.Některé správně provozované vozy jsou třeba teprve v polovině životnosti, než přijde GO nebo vrakoviště, ale najdou se i kousky, které už jsou v tomto proběhu dávno za zenitem a teď je potřeba jejich agónii co nejvíce prodloužit. Prvním ukazatelem, že je nějaká oprava na motoru neodvratná, je vysoká spotřeba oleje, čítající několik litrů oleje doplněných během běžného intervalu pro výměnu. Možná se mnou někdo nebude souhlasit, ale domnívám se, že okamžikem, kdy o opravě začít pomýšlet, je stav, kdy mezi výměnami prakticky doliji celý obsah olejové náplně. A zde by právě prvním krokem, jak oddálit tento stav, ke kterému musí zákonitě dojít, bylo použít olej s vyšší viskozitou za tepla např.: 5W-40 namísto předepsaných 5W-30. Unikání oleje se děje zvětšenými vůlemi a silnější olejový film masivní únik oleje přeci jen zpomalí. Riskujeme sice, že nevhodným olejem ovlivníme součásti, které ještě fungují správně, ale k tomuto kroku se uchylujeme v době, kdy už motoru dáváme několik tisíc možná pár desítek tisíc km a počítáme buď s GO, náhradou motoru nebo výměnou celého automobilu. Kdo však najezdí pár tisíc km ročně, pro něj to znamená, že třeba ještě 2 roky nebude muset stroj měnit.

V podstatě je rozhodnutí na Vás, a to pouze na základě buď hlučných hydraulických zdvihátek nebo podle aktuální spotřeby a momentálně použitého oleje. Pokud jste vozidlo doteď provozoval na výrobcem předepsaný olej, nic neměňte a používejte jej dál. Jedině v případě, že spotřeba oleje je obrovská a není na vině turbodmychadlo (pozor, to je potřeba vyloučit, protože motor může být v naprostém pořádku a příčinou úbytku jsou ložiska turbíny), je možné a lze doporučit použití oleje s vyšší viskozitou. Pokud jste vůz nedávno koupil, můžete se pokusit jej vyměnit za ten předepsaný s proplachem. Jestliže se motor stane hlučnějším a spotřeba oleje se zvýší, bude vhodnější olej ještě jednou vyměnit a o třídu zvýšit viskozitu za tepla (z 5W-30 na 5W-40), ale upozorňuji, že motor už nemá vlastnosti, na které jej výrobce navrhoval. Pokud jste doteď používal olej se špatnou specifikací, raději u něj zůstaňte. Současná záměna za správný olej povede pouze k hlučnosti a jeho zvýšené spotřebě a stejně to motor již nezachrání.

Tak a to je vše co k tomuto tématu dodávám

2012-08-24 23:47:32

Tomenzino:Je to napsaný moc pěkne a asi na tom něco bude.Přece ty co dělaj a vymejšlej ty motory nebudou žadný blbci.

2012-08-25 00:01:31

Patas2

mám na to úplně stejný názor

2012-09-01 02:10:04

Tomenzino: Hezký článek, v mnoha ohledech i pravdivý, nicméně já bych to doplnil o pár drobností, které jso mimo jiné důležité stejně jako volba viskozity oleje. A to, není dobré míchat jednotlivé značky olejů mezi sebou v intervalu jedné výměny oleje, protože jednotlivé značky oleje mají ve svých olejích příměsy, kterými svůjolej vylepšují, nicméně při smísení s olejem jiné značky může dojít vlivem těchto příměsí k znehodnocení vlastností olejů obou značek. Zkrátka smísením olejů různých značek v jednom motoru může vzniknout paskvil a né olej dobré kvality. Další věcí je, že né vždy je olej výrobcem navrhovaný olej to nejlepší pro provoz motoru. Dosti silně pochybuji o tom, že ford při montáži svých motorů 1.6 do svých formulý v americe používá olej ford formula E či F. T by byla vražda motoru už před startem formule. Opravdu na volbě oleje zaleží to jak je motor využíván a za jakých podmínek je využíván (např. klmatických). Za tím co jsem napsal výš si stojím, záměna 5W-30 za 5W-40 může motoru jenom prospět, je to odzkoušené na nejednom motoru u někoika lidí tady z clubu. Sám nad touto záměnou uvažuji a nejspíš jí v ejbližší době udělám.

2012-09-01 09:22:19

Indian

ale ano,samozřejmě na to má každý svůj názor.I já sám jsem u svěho předchozího Mondea jsem Zaměnil 5W-30 za 5W-40 a ano motoru to prospělo.Ale asi to bylo tím že byl volnější protože měl hodně najeto.Motor se stišil a doléval jsem méně oleje.Takže vím že na škodu to úplně není.Ale v tom článku výše se o této možnosti také píše.Takže si myslím že to udělat můžeš

Znám také ale obrácenou zkušenost kdy se tam nalil ole 5W-40j hned když byl motor v naprostém pořádku a zničil se 4válec.Nebyl domazávaný a přidřel se.Sám jsem to rozebíral a viděl jsem to.Je to asi od motoru

2012-09-09 20:28:02

Já mám nalítáno hodně přes 200tis a první majitel to servisoval pouze ve fordu a dle servisky byl vždy 5w30 formula. V zimě jsem ale měnil olej na chalupě a zrovna jsem nemohl sehnat tak jsem tam dal polosyntetiku,je to na dlouhé povídání,ale potřeboval jsem nutně jet pryč a nic jiného jsem na rychlo na malé vesnické benzínce nesehnal, pak jsem ale zpozoroval,že auto se stišilo. Nicméně teď budu měnit olej a to co tady čtu,tak bych chtěl vrátit původní 5w30 ford formula,protože i cena je supr a udělat tedy samozřejmě průplach, ale nevim jestli když se teď motor stišil,tak abych tomu zase nějak neublížil,když bych tam dal nazpět 5w30. Jinak každý má na to názor jiný, mechanik ke kterému jsem s autama občas jezdil, tak vždy dával 10w40,ať to bylo co jsem měl dřív,peugeot 307sw 1.6,se 130tis km,nebo pak C8 v HDI s 180tis a neřešil to a poradil si vždy se všim. Mondeo je první auto do kterého dávam plnou syntetiku. Měl jsem za to,že do nového auta plnou,postupek času polo a pak když už má dost najeto,tak 15w40. Ale tady ze článku jsem pochopil,že se plná může dávat pořád?

2012-09-10 02:50:49

Tomas12

Motor se ti ztišil, protože je olej hustší.Což je jasný.Ale není to vždy ten správnej účel. Konec konců jak je to psáno.Hlavně ne 15W-40.To je úplně jiné složení. To je minerální olej a ty dva co jsi psal jsou na syntetické bázi

 petrdepo  
2012-09-19 11:06:07

Sohlasím, ale ne úplně. Rozhodující pro mazací schopnosti oleje je jeho teplota. Ta je závislá zhruba na třech faktorech:

1. Stupeň zatížení motoru v poměru k průměrným otáčkám (při nižších otáčkách a velkém výkonu je mazací tlak nižší a je menší objem oleje proteklého mazacím okruhem a tím i jeho chlazení)

2. Na okolní teplotě (jiná v létě, jiná v zimě)

3. Na rychlosti jízdy (při vyšší rychloti jízdy je lépe ochlazována vana motoru, která odvádí značnou část teploty oleje)

Ideální by bylo, kdyby se mohl skutečný mazací tlak měřit měřidlem tak, jako to mají speciální sportovní automobily.


Odpovědět

1  2  3  4  5