Fórum - Téma


Nitro oxit systems


Fórum Tuning a úpravy Nitro oxit systems




Ady
2009-09-26 22:52:19

Nitro oxide, česky oxid dusný ale většinou známý jako rajský plyn je jednoduchá sloučenina dvou atomů dusíku a jednoho kyslíku. Bezbarvý, nehořlavý plyn inhalovaný v malých dávkách podobných účinků jak tráva (bacha na větší dávku-způsobuje smrt). Lahve jsou plněný technickým plynem, který je oproti lékařskému jen aromatizován aby byl cítit když uchází. Někdy je nazýván jako "NOS" což vzniklo ze zkratky společnosti Nitro Oxide Systems, kterou založili Mike Thermos a Dale Veznaian-dva závodníci kteří vytáhli roku 1978 NitroOxid na světlo a snažili se ukázat lidem, že to je efektní a bezpečný. je největším výrobcem rajského plynu používaného v autech. Vstřikování N2O do spalovacího prostoru za účelem zvýšení výkonu bylo objeveno v Německém leteckém průmyslu za II. světové války. Německý letadla používala tzv. systém "GM-1", který přidával N2O do sacího potrubí aby se kompenzovala menší hustota vzduchu ve vyšších výškách a tím i menší množství "vzdušného" kyslíku. Později to používala i anglický letectvo. Amíci se toho jaxi báli a moc neexperimentovali.

V 50. letech v USA kdy začali být v oblibě automobilový závody začali načerno někteří jezdci používat tuto "energickou bombu", ale brzy na to přišla NASCAR a postavila N2O mimo zákon. Koncem 70. a začátkem 80. let začalo N2O pronikat do závodů dragsterů. V dnešní době je N2O jakožto i ostrý vačky, větší karburátory, větší kompresní poměr a laděný sací potrubí cestou k efektivnímu zvyšování výkonu.

Jájk to fuguje ?

Vlastností N2O je rozpad při 296°C na kyslík a dusík. Vstříknutím do spalovacího prostoru při kompresním zdvihu tak vznikne hodně bohatá směs na kyslík. Teď je možná na místě otázka proč by nestačilo jen foukat kyslík do sání? Dusík tu má další důležitou funkci. Při expanzi se prudce ochladí čím stoupne účinnost spalovacího procesu poněvadž se ochladí vzduch do motoru o 15-30°C (pokles o 4°C=1%výkonu). Efektivní hoření směsi probíhá jen při lambdě blízké 1. Lambda je stechiometrický součinitel přebytku vzduchu. Hmotnostně na 1 díl benzínu padne 14,8 dílů vzduchu. Zajímavý číslo vyjde když na spotřebu 5 litrů benzínu prolítne filtrem 43000 litrů vzduchu. Pokud máme moc benzínu tak nemůže všechen shořet protože nemá kyslík a pokud máme moc kyslíku tak zase nemá s čím hořet. Proto je snaha dopravit při sacím zdvihu do válce maximum směsi schopné vydat energii. N2O má 36% hmotnostní podíl kyslíku přičemž vzduch jen 23%. V metru krychlovým je v N2O 2,3× víc kyslíku než ve stejným objemovým množství vzduchu. N2O je něco jako obdoba turba v tom smyslu, že u turba nám jde o to dopravit do válce větší množství směsi. Samozřejmě při výrazným zvýšení tlaku ve válci zvýší se taky možnost k detonacím. Z toho důvodu se musí při používání N2O změnit časování zápalu. N2O může přinést problémy s těsněním hlavy popř. zničením kroužků nebo pístů. Stejné důvody ke zničení mohou ale přinést i silný turbo, nízkooktanový benzín vysoký kompresní poměr nebo příliš chudá směs. Dalším věcí je správný poměr v dodávce N2O s palivem. Pokud jen přivedete do spalovacího prostoru dávku N2O bez extra dávky benzínu máte příliš chudou směs a to pak vede k možným detonacím bez efektu zvýšení výkonu. Spalovací teplota prudce stoupne. V opačném případě kdy je ve válci nadbytek paliva výkon prudce klesne a motor je chladnější poněvadž hodně tepla spotřebuje palivu při přechodu z kapalné fáze na plynou a není dostatek tepla při spalování.

Je teda jasný, že i použití N2O musí být uvážený a není to jen o tom, připojit nádobku s nitrákem k airboxu a v libovolnou chvíli si jen otevřít kohout. Použití "NOSu" přidá zhruba 25-35% což je třeba u 140 koňový GSX-R 190 koní. Na tento nárůst samozřejmě je potřeba použít kovaný písty, lepší ojnice a ložiska na kliku atd. Tento "booster" se však dá použít jen krátkodobě na několik vteřin jinak se motor rozletí po celým okolí. (např.film Rychle a zběsile

Rajsky Plyn

dělá divy s člověkem, ale s motorem jakbysmet. Nitro totiž není nic jiného než rajský plyn, tedy oxid dusný (N2O). Celý tenhle zázrak funguje tak, že se zmiňovaný plyn napumpuje do sání motoru. Máte přitom dvě možnosti. Levnější variantou jsou kity, které vhání plyn přímo do sání vzduchu. Druhou, složitější a tedy i dražší variantou je vpouštění N2O přímo ke každému válci zvlášť. Obě možnosti mají svá pro i proti, nicméně základní rozdíl se projeví na ceně a výkonu. Stručně řečeno, pokud nechcete zvýšit výkon nad sto koní, bude vám bohatě stačit levnější provedení.

Rajský plyn se v autě vozí v plynové bombě, která má objem tři až deset litrů. Záleží jen na tom, jak často chcete Nitro používat nebo jak velký máte motor a jak moc mu rajský plyn chutná. N2O je tvořeno dvěma díly dusíku a jedním kyslíku. Při spalování ve válci se kyslík od dusíku oddělí, a to je první důvod, proč Nitro zvyšuje výkon. Tenhle extra kyslík ve válci totiž umožňuje spálit větší množství benzínu, tedy zvýšit tlak ve válci, takže v konečném důsledku letí výkon nahoru.

Jakmile vypustíme N2O do sání, změní svou kapalnou podobu na plyn, což má za následek prudké ochlazení jeho okolí, tedy i nasávaného vzduchu. Zchlazuje ho přitom poměrně razantně, klidně i o třicet stupňů Celsia. Už jsme přitom řekli, že čím chladnější vzduch do sání dostaneme, tím lépe směs prohoří - a zase jde výkon výš. Při zapálení ve válci se pak oddělený dusík pro změnu postará nejenom o lépe kontrolované prohoření směsi, ale i chlazení válce.

Výkon, výkon a zase výkon!

Ve výsledku tak po namontování zvyšuje "nitrokit" výkon zhruba o čtyřicet procent. Jinak řečeno, u čtyřválců počítejte se zvýšením o čtyřicet až šedesát koní, u šestiválců o pětasedmdesát až sto, u "malých" osmiválců (objemy do 6,5 litru) vyskočíte o 150 koní a u zbytku světa můžete počítat s dvěma sty koňmi navrch.

Jestli se budete držet na takových hodnotách, o svůj motor, který musí být jinak v pohodovém stavu, byste se bát neměli. Kity, které prodává třeba americká firma NOS, se nesnaží udělat z motoru zapečený lívanec a z dlouholetého a úspěšného působení na trhu je vidět, že nejenom tahle firma má s takovými úpravami asi dost zkušeností. Pokud si však nedáte pozor, je Nitro potvora. Musíte při jeho používání dodržovat i některé zásady, přičemž jednou z nejdůležitějších je, že po patnácti vteřinách boostění se uklidníte a necháte rozpumpovaný motor vydechnout. Druhou podmínkou je, že Nitro pustíte jen tehdy, když budete mít plyn až na podlaze, jinak čekejte katastrofu. Tomu všemu se však dá snadno předejít, stačí koupit extra řídicí jednotku, která se postará o správné spuštění Nitra v ten správný okamžik, a šance na zničení motoru tak minimalizujete. Jasně, jsou to investice navíc, ale v porovnání s cenou opravy motoru...

Jestli se do Nitra zamilujete a půjdete do hustších úprav, asi si pořiďte i kované písty, přeci jen ty originální nepočítají s dvakrát většími tlaky, kterým musí v těch několika horkých vteřinách odolávat. Zvýšení výkonu dosáhnete i nastavením řídicí jednotky vysloveně pro takový režim, pokud půjdete s nárůstem výkonu nad sto koní, budete asi potřebovat i novou benzínovou pumpu, kt erá dodá do válců dost paliva. Nitru je sice prakticky jedno, s jakým benzínem ho budete kombinovat, ale čím vyšší oktanové číslo, tím lépe, zamezíte tak navíc nechtěným detonacím. No a jestli zajdete opravdu daleko, to je tedy otázka zvýšení výkonu tak nad 250 koní, rozhodně budete potřebovat minimálně jiné svíčky, vačku a benzín s oktanovým číslem nad 110. Ten tady zatím neprodávají. Kde je problém? Jestli už letíte k prvnímu úpravci pro jeden kit, počkejte. Dost pravděpodobně totiž už máte v autě přeprogramovanou řídicí jednotku. V kombinaci s Nitrem by to mohlo dělat neplechu, díky pozměněnému předstihu se projeví právě zmiňované detonace. Jak jsme ale uvedli, i tady je řešení, stačí si pořídit chytrou řídicí jednotku, která se bude dobře chovat i v režimu pro Nitro. Ačkoliv je ve světě Nitro poměrně běžnou zbraní pod kapotami vytuněných mazlů, pochybujeme, že u nás seženete technický rajský plyn. Ten má tu vlastnost, že oproti tomu lékařskému je v něm obsažen i kysličník siřičitý. Pokud by tedy začal z bomby utíkat, ucítíte ho. U nás si tohle musíte odpustit a spokojit se s lékařským N2O, který není problém sehnat. Jestli vám však začne z bomby utíkat, asi tušíte, co bude následovat... Kity na běžná auta se pohybují v cenách od dvaceti do padesáti tisíc. Stokilová náplň přijde na něco málo přes sedm tisíc, pětikilová v autě pak na necelé čtyři stovky. Minuta provozu bude za stovku, takže ten zmiňovaný patnáctivteřinový boost přijde orientačně na pětadvacet korun. Připočítejte si zvýšenou spotřebu, pronájem větší bomby (2500 Kč na rok), ze které si budete plnit tu malou v autě, a máte výsledek. Je to jeden z nejlevnějších způsobů, jak z motoru dostat něco extra. Pravda, jen krátkodobě. S Nitrem však rozhodně neexperimentujte sami jen tak někde v garáži! Jak jsme řekli, jestli nebudete opatrní, můžete v klidu zničit motor, rozmetat auto na kusy, a pak se na to všechno dívat odněkud z obláčku. Nechte to na odbornícich

2009-09-28 20:10:47

jo a ta cena taky neni špatna ale na naše motory to ady neni, vim kde se to da koupot a neni to tak zli ale co by si stym dělal

Ady
2009-09-28 20:12:55

Používal bychto jen při spryntech

2009-09-28 20:54:54

to je pekne, ale nerika se tam, co to udela s prevodovkou. dost mozny je spaleni oleje, spojek, pasu i poskozeni menice, tedy destrukce

dat si do auta Nitro je jedna vec, prevodovka je druha vec. to jaksi opomneli

2009-09-28 21:31:38

ale prdlajz převodovku nezničiš jen motom musi to byt motoz z upravou jinak to nesnese a nejlepe i z interkulerem jinak to nejdea spojku nejlepe keramyckou ale ta už zase neni na obyčejny provoz ,neni to špatna věc ale jen na zavody na kratkou vzdalenost

2009-09-28 22:12:10

prevodovku muzes poskodit/znicit temito konkretnimi zpusoby:

(obecne pri dosazeni vyrazne vysiho momentu nez jaky prevodovka je schopna prenest)

spaleni ATF (u jiz zahrate prevodovky) pri odemknutem menici (prudka akcelerace) pusobenim nadmerneho hydrodynamickeho treni

poskozeni loziska (menic, planety)

spaleni materialu spojek a pasu dusledkem prehrati ATF

obrouseni materialu spojek a pasu zpusobene prokluzem, znehodnoceni ATF obrusem lamel a pasu

shodou okolnosti mam s timto tematem urcite zkusenosti, vymena atmosferickeho motoru za turbo, ktery ale byl vyrabeny s jinou prevodovkou nez ten atmosfericky

2009-10-01 18:56:51

Teorie a praxe se samo sebou od sebe liší,. Když se nad tím zamyslím, tak nitro nepouštím do motoru při rozjezdu ale už při jízdě, tedy když už jedu a převodovka je v záběru a točí se. Je tedy blbost to naprat do válců už od rozjezdu kdy by nám diferál nafackoval. Je to přece jenom větší zátěž na převodovku a spojku, než když jedu nějakých 120km a pak to tam pustím. Něco to určitě vydrží, a né aby se nám převodovka rozsypala po prvním puštění nosu..

2009-10-02 04:10:56

mas pravdu ze pri rozjizdeni to postrada smysl nebot tehdy navysena produkce motoru pouze prispeje k prokluzovani kol a zisk nitro prijde nazbyt. opakovane pouzivani za jizdy s prevodovkou ktera neni stavena na prenos takoveho momentu, vede k vyse uvedenym efektum. obrusovani a degradace spojek a pasu je postupny proces a s tim spojene znehodnoceni ATF, proces vsak neni umerny (cim vice obrusu a znehodnoceni kvality ATF a mazacich schopnosti, tim rychleji se obrusujou treci plochy). prehrati/spaleni ATF je jednorazovy proces, staci radove par desitek sekund, mechanicke poskozeni stejne tak. ono v rychlosti si nevyberes, co je horsi. kdyz se odemkne menic (coz dava motoru vice prostoru pro akceleraci), prehrati ATF v menici je jen otazkou casu. kdyz zustane menic zamknuty, tak se nehreje ponevadz prenos momentu je 100% mechanicky, ale zde prichazi na radu spojky N1 a N2 (prevody a blokovani menice) jestli udrzi nebo proklouznou. tohle je faktorem pokazde kdyz prevodovka prenasi vetsi moment nez na jaky je stavena. to neni teorie, to je realita.

samozrejme to neznamena ze prevodovka odejde pri prvnim slapnuti na podlahu. zalezi na tom kolik unese a kolik momentu ji davam. podle toho se snizuje jeji zivotnost. cim vic je pretezovana, tim mene vyrdzi a tim se blizi jeji zkaza.

Ady
2009-10-09 00:14:34

No moc jse mi líbi jak to tady prožíváte to téma ,ale tak to má byt odtoho to téma je aby se rozebralo

2009-10-13 13:57:39

To modular: Tvá úvaha se ovšem moc netýká našince, jekož u nás je oblíbenější a používanější MTčko . A bláznů, kteří by chtěli kombinovat nitrák s ATF bude v naších končinách po čertech málo, snad jen Janinka do svého GTčka

2012-01-26 19:39:02

Jsem rád, že to tady kluci hezky vysvětlili, protože a jelikož jsme se zrovna nedávno na tohle téma bavili s jedním kolegou a on mi tvrdil přesný opak ... aspoň vím, kam ho odkázat

2012-01-29 09:22:08

No myslim, ze pouziti NOS v nasich koncinach a hlavne do auta pro normalni jezdeni je naprosty nesmysl. System skyta vic problemu nez uzitku a neodbornou montazi a pouzitim hrozi totalni devastace motoru a prevodovky. Ja osobne davam prednost objemu. Tj. poctivy atmosfericky V8, ktery bude maximalne tak doplneny kompresorem. Ani to turbo bych zrovna nemusel kvuli nelinearnimu zatahu a turbo efektu, ktery je sice u dnesnich modernich aut hodne eliminovan, ale porad tam je.

2012-01-29 16:59:32

Amen


Odpovědět