Fórum - Téma


Mondeo * LED denní osvětlení


Fórum Technický koutek Mondeo * LED denní osvětlení



1  2  3  4

2013-01-09 19:58:31

All

ono to totiž souvisí všechno se všim Alternátor ,Odběr energie ,Žárovky a jejich množství, spotřeba paliva teplo venku jízda chlazení refletorů a to všechno co jsem se od všech dočetltak samozřejmě proč ne proč nenamontovat hezky LED světla na dení svícení a ušetřit tady tu kapičku paliva ty žárovky, xenony, kryty reflektorůa to všechno dohromady několik much jednou ranou . . .

2013-01-10 17:29:47

Ještě několik slov k tématu dobíjení a denním svícení.

Po studeném startu a okamžitém rozjezdu s rozsvíceným normálním svícením zpočátku vystoupá napětí na regulovanou úroveň až po chvíli (cca 3-5 min.). Baterie se dobíje mnohem později - cca až po 15-30 minutách jízdy podle toho, jestli se jednalo o studený nebo teplý start motoru. Tím je totiž ovlivněno množství ampérhodin odebraných z baterie startováním. Paradoxem je, že pro baterii není dobré nabíjení velkým proudem, pokud například někdo nemá zapnuté osvětlení a hned vyžene motor do otáček. Při tom je totiž nabíjecí proud cca 40-60A. To, že je baterie je nabitá by se muselo měřit měřidlem nabíjecího proudu, kterým dnešní vozidla nejsou vybavena z důvodu velkého proudového výkonu alternátoru (na rozdíl od původně používaných dynam starších aut) a přívodní kabely by byly zbytečně silné a samotný ampérmetr s bočníkem drahý. Informativně (pokud někdo má vytažené kablíky do kabiny) se dá měřit milivoltmetrem připojeným na (+) na svorku alternátoru a na (-) na svorku baterie, kde se vlivem úbytku napětí na kabelu (který simuluje bočník) tvoří rozdíl napětí a pohybuje se kolem hodnoty několika desítek (po startu až stovek) mV.

Použitím denního svícení se pouze urychlí vystoupání napětí na regulovanou úroveň, a to jen o pár minut. Úspora na palivu je malá, protože normální osvětlení odčerpá pouze cca 1/4 kW z výkonu motoru, což se dá při současných výkonech motorů považovat za zanedbatelné.

Na životnost klasické reflektorové žárovky má nejhorší vliv počet rozsvícení a zhasnutí a změny teploty baňky, protože halogenová náplň pro správnou účinnost potřebuje poměrně vysokou teplotu. Mnohem horší to je s častým rozsvěcením a zhasínáním xenonových výbojek.

2013-02-27 20:08:48

ja vyřešil dení svícení přímo do xenon lampy a myslím že se to povedlo.Nenarušuje to vzhled auta jako ty super sady nevzhledně narvaný na nárazníkách.

2013-02-27 20:17:25

mondej:

Tedy něco jako poloviční Angel Eyes? Chápu to správně?

2013-02-28 09:12:26

kubix31,

8.1.2013 jsi to v tvém příspěvku popletl. Mlhovky smí svítit pouze s parkovacími nebo potkávacími světly, ale nikdy s hlavními (dálkovými) světly.

2013-02-28 09:40:42

Jon29.odpověď na tvůj příspěvek z 9.1.2013.

Spotřeba žárovek normálního svícení se pohybuje mezi cca 140-170W (přední světla, koncová světla, parkovačky,osvětlení SPZ, podsvětlení v palupovce a přístrojích. Dohromady tedy cca 1kWh za 5-6 hodin. Při najetí 5-6 hodin týdně by to bylo cca 0,5 litru benzínu týdně navíc, tedy při současných cenách cca 17,50 Kč. No, není to tak moc, motor to utáhne. Trošku je to horší pro řemen, který se více opotřebovává a pro uhlíky v alternátoru, protože musí převádět větší budicí proud (obzvláště při malých otáčkách, kdy klesající výkon je dorovnáván větším budicím proudem).

2013-02-28 10:01:44

Vaclav30,

v tvém příspěvku z 9.1.2013 jsem nepochopil vztah baterie a optimálního zahřátí motoru. Ty asi nejsi elektrikář, viď ? Nabíjení baterie je závislé nejen na nabíjecím proudu, který je do určité míry závislý na otáčkách motoru (například při volnoběžných otáčkách dává výkon tak akorát pro pokrytí okamžité spotřeby, ale do baterie začne dodávat proud až po zvýšení otáček nad cca 1000-1200/min), ale hlavně na době nabíjení. Při zapnutém osvětlení si tedy čas, kdy motor běží na volnoběžné otáčky odečíst, a víš jak dlouho se baterie nabíjela.

Pokud někdo bydlí ve městě, kde se stojí "na každé mezi" je denní svícení velká výhoda ne kvůli žárovkám, ale kvůli nabíjení baterie, protože ta je nabíjena i při volnoběžných otáčkách motoru.

Při nabíjení nabíječkou ze stavu nabití 0% na 100% tento čas má být cca 10 hodin. Alternátor svým výkonem tento čas zkracuje, ale velké nabíjecí proudy škodí baterii, protože se tvoří sulfáty. Je to něco za něco. Proto je nejhorší, když někdo hned po nastartování žene motor do otáček. Ušetří ten, kdo se k baterii chová ohleduplně, protože mu baterie vydrží déle.

2013-02-28 13:43:25

vaclav30

Tohle mi je vcelku jasný. Koupil jsem švédskou, údajně nejchytřejší, nabíječku ctek a mám dotaz: První fází nabíjení je zbavení desek sulfátů. Jak to nabíječka dělá a jak je to účinné? Díky za odpověď!

2013-02-28 15:52:17

kacer.dona...,

poněkud se mýlíš, sulfáty se rozpouští až v další fázi, kdy už klesá dobíjecí proud(rozpouští je proud menší než 1/50 kapacity (například u baterie 50Ah proud kolem 1A. Nejlépe se rozpouští při použití nabíječky s malým dobíjecím proudem a to ještě při tzv. nesymetrickém dobíjecím proudu. Jedná se o jednocestně usměrněný prou a k barerii je připojena zátěž (třeba žárovka), jejíž odběr (mezi nabíjecími půlsinusovkami) činí přibližně1/10 nabíjecího proudu.

Pro tento účel se například hodí nefiltrovaný adaptér 12V 1A, u ktrého se vyjme (nebo vypínačem odepne) filtrační kondenzátor a rozpojí usměrňovač, tak aby fungoval jen jako jednocestný (nebo-li proud usměrňuje jen jedna dioda). K baterii se připojí žárovka 12V 2-3W. Toto nabíjení trvá poměrně dlouho (2-3 dny), ale provádi se třeba jednou za 1/2 roku nebo i déle (podle stavu baterie, nebo-li když je znát, že jí klesá kapacita)..

2013-02-28 17:36:22

petrdepo

Díky, skvělá, fundovaná odpověď!

Nicméně ta chytrá nabíječka to prý dělá taky. Vítěz testu. Už brzy budu mít v autě baterku 9 let, tak uvidím, zda ještě vydrží.

2013-02-28 19:25:56

petrdepo to je teorie,ale v praxi ta úspora není,při předjetí přišlápneš plyn a úspora je včudu a uvažovat o uhlíkách a řemenu,to je lepší vůbec nejezdit a pak určitě ušetřím.Jestli ve 100 000 vyměním řemen,uhlíky možná ve 150 000,při jejich ceně je zanedbatelné.Altík od cca 1000 ot. je schopen dát plný výkon a u dnešních aut je zpřevodován tak,aby při volnoběžných otáčkách motoru točil cca 1100 ot.navíc má napěťovou regulaci nastavenou na 14V,takže se baterie dobíjí v každém režimu jen podle jejího vniřního odporu a ne podle zapnutých spotřebičů.Je to to samé,jako když mám zapnutou televizi,svítím a když zapnu pračku,budu si myslet že uberu proud televizi.Altík změnou otáček mění frekvenci ne napětí,proto se již nepoužívají dynama.

2013-02-28 19:56:51

kacer.dona... ta chytrá nabíječka nabíjí pulzně a větším proudem,je to nová metoda nabíjení,baterie se tak nezahřívá a neplynuje a proudové rázy zabraňují tvoření sulfátu na deskách.Dnešním startovacím akumulátorům nevadí větší proudy,ale naopak malé a nebo nečinnost.Letitá zkušenost je,když se jezdí každý den baterka vydrží dlouho a nemusí se dobíjet.Pokud vznikne potřeba dobíjení,je známka že odchází.

2013-02-28 20:45:54

Jon29,

výkonová charakteristika alternátoru je trochu jiná než si myslíš. Kdybys viděl graf výkonu, tak bys zjistil, že při konstantním buzení je výkon přímo úměrný otáčkám. Jestli mi nevěříš, tak si ten graf vyhledej na internetu. Při cca 1000ot/min motoru má výkon cca 150-200W. Při 4000 ot/min má výkon cca 600-800W, při 6000 ot/min má cca 750-1000W.

2013-02-28 20:49:03

http://www.fordclub.eu/gr...phics/chat/smile/9003.gif

Jak se říká, pokrok nezastavíš. Uvidíme,jak to dopadne

2013-02-28 21:55:23

petrdepo kdyby měl jak píšeš při 1000 ot.motoru 200W což je jen příkon světel,auto ti až vycucne baterku chcípne. Jenom že ty píšeš o konstantním buzení,já píšu o situaci v autě,kde je buzení regulované a budící proud se mění tak aby bylo napětí na akumulátoru 14V.Když si dám altík na stolici,křivka proudu v závislosti na otáčkách jde od cca 1200 ot strmě nahoru a maxima dosahuje okolo 2000 ot. pak se křivka láme a stoupající proud až k 6000 je zanedbatelný.Já chtěl jen napsat běžným motoristům,ať se nebojí svítit a že se baterie nabíjí i na volnoběh,když stojí v kolonách a jezdí po městě.Nabíjení je na to stavěné a pokud nebudu na každé křižovatce a v koloně vypínat motor a startovat,nemůže se baterie vybít a není potřeba ji dobíjet,podmínka dobrý akumulátor a dobré dobíjení.

2013-03-01 09:12:11

petrdepo

Tady mám tvůj výcuc z přízpěvku. Jak píšeš:

"Mlhovky smí svítit pouze s parkovacími nebo potkávacími světly, ale nikdy s hlavními (dálkovými) světly."

Pokud je to zakázaný svítit mlhovkama při dálkových světlech, jak to udělám? Mě svítí všechno

Tohle co píšeš o baterkách, alternátorech, mlhovkách už je dávno pryč. Jiná doba.

Dříve byli dynama, mlhovky zhasínali při dálkovejch, články baterie byli zalité v asfaltu, a dolejvali se převařenou vodou z konvičky Alternátor měl 35A. Jo je to dávno

Dnes jsou v autech Alternátory 120A,teda v našich baterie bezúdržbové,kolíky potažené stříbrem,Několikrát tak silnější a menší,orig denní světla svítí s potkávacími i dálkovými světly jako mlhovky jo to byli časy, to se ještě tankoval "special mix

2013-03-01 10:06:43

tomenzino

A startovalo se klikou!

2013-03-01 18:26:12

Tomenzino,

s těmi světly je to bohužel stále v technické vyhlášce, Pokud nějaká vozidla z dovozu mají výjimku kvůli tomu, že dovozce by je musel nechávat předělávat je věc jiná.

2013-03-01 19:13:30

petrdepo

Já teda nevím, ale má to Ford a všechny značky tak,že pokud svítím mlhovkama, a rozsvítím dálková světla, mlhovky nezhasnou

2013-03-02 10:03:35

Tomenzino,

já osobně stejně nevím, k čemu jsou rozsvícené mlhovky s dálkovýmy světly. Podle mne tak akorát, aby se zvýšil odběr z alternátoru, protože ve spolupráci s dálkovýmy světly jejich světelný výkon není nic moc poznat (pokud to nejsou mlhovky, jako bývaly z NDR, které svítily hodně do šířky). Z druhé strany je to něco podobného, jako nesmí denní svícení svítit s ostatními světly. A kolik takových aut s "kutilsky" namontovanými jezdí a polišům to moc nevadí.


Odpovědět

1  2  3  4