Fórum - Téma


Mondeo 1.8.16v - výměna termostatu chlazení


Fórum Návody Mondeo 1.8.16v - výměna termostatu chlazení


Diskuze o vozidlu

2006 Mondeo MK III 1.8 VIN: WFO WXXGBBW6J17784

6 servisních knížek  |  2 diskuzí  |  7.98 l/100 km

Výkon motoru 92 kW (125 PS) při 6000 ot./min. Točivý moment: 170 Nm (125 ft/lb) při 4500 ot./min. Maximální rychlost 200 km/h. Hmotnost 1 434 kg. Palivo benzín. 5-rychlostní Manuální převodovka. Motor 1 798 ccm (110 cui), 4-válec, Řadový, 16-ventil, 1.8 l 16V Duratec HE.



2016-03-31 15:28:32

Vážení Forďáci,

chci se podělit o zkušenosti s výměnou termostatu chladícího okruhu.

Důvod výměny byl jasný. Auto jezdilo s "podchlazeným" motorem. Jenom jsem nevěděl že tak moc. Při jízdě z kopce klesala ručka od teploty až k levé straně. Připojenou diagnostikou jsem zjistil že rafička je velmi-velmi nepřesná. Je uprostřed i když je teplota chladící kapaliny 70-90°C , pokud klesá doleva myslím že to může být třeba i 50-60 °C. Bez plynu, zařazení, otážky nad 1500, tak okamžitá spotřeba neklesla k 0 l/100km. Počítač ukazoval 2,5-3,5 l/100km. Takže jakoby jízda se "sytičem". Až po výměně jsem pochopil proč otážky po sešlápnutí spojky a bez plynu padaly pomalu, prostě se jim moc nechtělo. Volnoběh byl 1000ot. Po výměně termostatu - volnoběh stojící 800ot, okamžitá spotřeba při jízdě bez plynu 0 l/100km, otáčky po vyšlápnutí spojky padají okamžitě na 1000ot. (při jízdě). Termostat udržuje teplotu na 90°C, ventilátor chlazení spíná při 98°C a vypíná při 93°C. Po vypnutí ventilátoru ještě teplota klesne k 90°C a pak stoupá na 98°C......a tak pořád dokola.

Teď k samotné výměně:

Dost jsem se s tím natrápil, je tam strašně málo místa a pořád jsem přemýšlel jestli odpojit to nebo ono, ale nakonec je lepší s rozvahou ale nechodit kolem horké kaše.

1) sundáme ozdobnou mřížku chladiče (opatrně ať si neulomíte plastové packy co drží mřížku na nárazníku)

2) sundáme pravý světlomet (vytáhneme L plíšky a odpojíme konektor)

3) sundáme zespodu plastový kryt aby jsme se dostali ke chladiči (torx šrouby)

4) vypustíme chladící kapalinu - výpustný šroub je na pravé spodní straně - pro povolení je nejlepší velká (30-40) podložka. Výpustný šroub nejde úplně vyšroubovat - je dutý a na jednom místě provrtaný a tím kapalina vytéká. Vyřešený je to nešťastně, kapalina teče všude kolem po rámu chladiče a chce to širokej kýbl. Vyteče asi 6l (celková náplň má být 8l). Opatrně ať nepotřísníte drážkový řemen

5) odpojíme spodní hadici od nádržky na kapalinu a otočíme ji co nejvíce dolů aby vytekla kapalina i z termostatu.

Pro samotnou výměnu termostatu by to stačilo, ale mě se nepodařilo vzniklým prostorem povolit pružné sponky na hadicích u termostatu. Musel jsem pokračovat na hadicích servořízení.

6) vysajeme z nádržky serva všechen olej co se nám podaří

7) odpojíme vratnou hadici k nádržce od serva (vede od chladiče) ucpeme ji hadrou nebo něčím, teče z ní olej a ohneme co nejvíce dolů aby nezavazela.

8) povolíme držák od tlakové trubky serva, uchycení na držáku na trubce je přes gumu a nešlo to posunou tak jsem to WD prošplíchl a posunul co nejvíce dopředu a držák otočil úplně doprava (ve směru jízdy) mimo servo.

9) povolíme tlakovou hadici ze serva (převlečná matice) - je na to potřeba krátká 18, flexou jsem rozříl klasický klíč na půlku. Jde to pomalu a je to k vzteku.

10) po odpojení tlakové hadice od serva odpojíme konektor od tlakového spínače a trubku celou ohneme nahoru na motor.

11) ještě mě tam zavazel konektror od čidla teploty upevněný na sání (mě se podařilo příchytku konektoru ulomit tak jsem ho potom připevnil vázacím páskem)

12) povolíme starý termostat uchycený ne třech šroubech a namontujeme nový - těsnění bylo součástí termostatu.

Při odpojovaní hadic jsem si všechno přikryl hadrama aby se nedostala chladící kapalina na řemen nebo do kompresoru klimatizace.

Tímto je výměna hotova a motáž všech trubek a hadiček provedeme v opačném pořadí.

Ještě poznámka k připojení tlakové hadice od serva. Na první pohled to vypadá jako tlaková kovová hadice s koncem jako by těsněným kov na kov. Není to tak. Převlečná matice má originál na dosedací ploše teflonový tesnění. Při demontáži jsem něco teflonovýho objevil, ale bylo to úplně rozmačkaný. Já jsem se s tím hrozně natrápil než jsem přišel na to že mezi převlečnou maticí a trubkou je těsnění, protože konec trubky nikam do serva nedosedá, i když je matice utažená, trubka je pořád trochu volná. Teflonový těsnění jsem nahradil gumovým O kroužkem a neteče to i když originál teflon by byl asi lepší když tam byl původně.

Přeji všem mnoho kilometrů.

b.a.elektro

2016-03-31 21:02:44

b.a.elektro:

Pěkná práce


Odpovědět