Fórum - Téma


Klimatizace+údržba a dezinfekce


Fórum Technický koutek Klimatizace+údržba a dezinfekce




2009-09-10 13:24:54

Ahoj. Mám jednoduchý dotaz, má smysl nechat si kompletně vyčistit klimatizaci teď před zimou , nebo to nechat až na jaro? Jaké máte zkušenosti?

2009-09-10 14:10:15

Správně by jsi měl jednou za čas klimatizaci pustit i v zimě (umí i topit )

Tudíž bych nezahálel, a nezapomeň na kontolu a případné dolití chladícího media.

2009-09-10 15:17:29

Udělám výcuc z jedné chytré stránky :

Proč dezinfikovat klimatizaci?

  • ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Při kondenzaci vody na výparníku autoklimatizace se vzdušnými nečistotami dochází k tvorbě povlaku, na kterém se usazují plísně, bakterie a různé mikroorganismy.
  • Výparník a části klimatizace jsou běžně nedostupné, proto byly vyvinuty speciální postupy na likvidaci a prevenci proti plísním, bakteriím a mikroorganismům, které mohou způsobit nemalé zdravotní problémy a nepříjemný pach ve vozidle.

Kontrola se týká:

  • --------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Odsátí a recyklace staré chladící náplně vč. starého oleje kompresoru;

2. Vakuování okruhu;

3. Podtlaková zkouška těsnosti klimatizačního okruhu;

4. Plnění systému chladícím médiem

5. Dezinfekce dezinfekčním přípravkem.

Jaký je předepsaný interval údržby klimatizace v automobilu?

  • --------------------------------------------------------------------------------------------------------

Výrobci vozidel dosud přesný interval údržby klimatizace neuvádějí. Vše se děje v rovině doporučení. Platí zde, že prevence je vždy levnější než řešení pozdějších problémů. Doporučuje se tedy provést kontrolu klimatizace minimálně 1x ročně případně častěji v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Nejvhodnější dobou pro provedení údržby klimatizace jsou jarní měsíce, před zahájením sezóny. Často si řidiči vzpomenou, že je třeba s klimatizací "něco" provést až těsně před odjezdem v létě na dovolenou.

Je nutno pravidelně vyměňovat chladící médium a olej v klimatizaci?

  • --------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ne. Funguje-li klimatizace tak jak má, není nutno chladivo a mazací olej nutno vyměňovat. Žádné časové omezení zde neplatí.

Jsem schopen si klimatizaci opravit svépomocí?

  • -------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ne. Klimatizační systém je velmi specifické vysokotlaké zařízení. Pro svou údržbu a opravu vyžaduje odborné znalosti a speciální nástroje. Opravy proto svěřte odbornému servisu či specialistovi.

Jaký je předepsaný interval výměny = filtr/vysoušeč?

  • -------------------------------------------------------------------------------------------------------

I zde není přesný interval pravidelné výměny. Doporučuje se jednou za 3 roky.

Kdy je bezpodmínečně nutno filtr/vysoušeč vyměnit?

  • -------------------------------------------------------------------------------------------------------

V případě výměny kompresoru za nový, je výměna filtru/vysoušeče jednou z podmínek pro uznání případné záruky na nový kompresor.

V jakých případech je dále doporučeno filtr/vysoušeč vyměnit?

  • ------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vždy při jakémkoliv větším zásahu do klimatizačního okruhu. Např. při výměně kondenzátoru, výparníku, hadice apod. Dále byl-li klimatizační okruh delší dobu otevřen, např. při opravě po havárii.

Mohu použít starý filtr/vysoušeč?

  • -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ne. Starý filtr/vysoušeč z vrakoviště je znehodnocen vlhkostí z okolního vzduchu. Nedoporučuje se filtr/vysoušeč nějak opravovat svářením, lepením apod. Starý vždy vyměňte za nový.

Jak často je potřeba čistit klimatizaci a celý ventilační systém?

  • -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Čištění klimatizace od nepříjemných pachů, hub a plísní, které se při provozu vozidla tvoří v celém ventilačním systému je často opomíjeno. Jednoznačně nelze říci jak často je třeba klimatizaci čistit. Každé vozidlo má jinou tendenci k usazování nečistot. Doporučení zní minimálně 1x za rok. Avšak čím častěji, tím lépe. Jde přece o to co dýcháme.

Proč výrobce automobilů doporučuje provoz klimatizace i během zimních měsíců?

  • -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Občasným zapnutím klimatizace v zimních měsících dojde k promazání těsnění hnaného hřídele (ucpávky) v kompresoru. Předchází se tak opotřebení břitu těsnění a případným únikům chladiva přes toto těsnění.

Je pravda, že servisní stanice dokáže vyměnit olejovou náplň v klimatizačním okruhu?

  • ----------------------------------------------------------------------------------------------------

Ne. Olej je v klimatizačním okruhu smíšen s chladivem a společně cirkulují celým okruhem. Olejová náplň je tak rozprostřena do všech částí klimatizačního okruhu. Servisní stanice při odsávání chladiva z okruhu odsaje jen takové množství oleje, které je navázáno na samotné chladivo. Zbytek olejové náplně zůstává uvnitř okruhu.

Co hrozí při podcenění údržby klimatizace?

****************************************************************************************

1. Pylový filtr

  • nedostatečný přísun vzduchu do kabiny,
  • ztráta filtračních schopností pohlcovat pachy,
  • riziko respiračních onemocnění,

2. Výparník

  • růst plísní,
  • ztráta účinnosti chlazení,
  • riziko respiračních onemocnění,

3. Interiér

  • kumulace pachů a plísní,
  • riziko respiračních onemocnění,

4. Okruh klimatizace

  • únik chladiva,
  • nedostatečné mazání komponentů,
  • ztráta chladícího výkonu,
  • zadření kompresoru,

5. Sušič

  • zahlcení vodou,
  • ztráta absorbční schopnosti,
  • riziko zadření kompresoru.

2009-09-10 16:38:01

Ano je možné, že je to trošičku přehnané, ale zas tak bych to nepodceňoval .

Každopádně chladící medium se pomalu vytrácí a klimatizace chladí čím dál, tím méně.

Možná by ses divil po servisu klimatizace jak by to chladilo.

Aby mohli v servise provést vakuování a kontrolu těsnosti systému musí medium vysát , v případě nějaké netěsnosti jsou schopni to "zalepit". - To stříknutím přípravkem " Klima fresh" nepoševcuješ (aspoň tak mi to bylo před rokem vysvětleno).

Jinak podobným přípravkem jsme "desinfikovali" kolegovo mondeo též - Dva měsíce se pak nemohl zbavit šíleného nemocničního zápachu - nejspíš jsme to přehnali

Od té doby se do klimatizace radši nevrtám a nechám to raději odborníkům .

Ve Fordu jsem za komplet platil tuším 1500-2000 Jsou,ale různé akce znatelně levnější. (obvikle 0,50 Kč za gram media)

2009-09-10 17:03:42

Upřímně řečeno Vildo na toto ti nedokážu odpovědět , v tomto důvěřuji servismanům

pokud mi řeknou v servise- je třeba to každý rok měnit (alespoň ve dvou servisech- nebo známý)

Jednou za rok a půl - dva - jsem ochoten to udělat.Věc druhá je, že jsem trošku puntíčkář a udělám to prostě pro svůj dobrý pocit a klid na duši

  • -----------------------------------------------------------

Na sraz by to chtělo teploměr - mohla by to být dobrá sranda

Komu bude chladit nejvíc dostane zmrzlinu a pivo

2009-09-10 17:30:48

Moc tomu to tématu nerozumím, nemám s klimatizací, téměř žádné zkušenosti, teoretické ani praktické.

Přesto mám pocit, že se bavíte o dvou věcech a spojujete je v jednu.

1. Vyčištění a výměna chladícího média, médium obsahuje olej, který je nutný k mazání mechanických částí systému.

Výměna je počase vhodná, už kůli oleji, který časem strácí mazací shopnosti a vzniká riziko poškození.

To si doma asi nikdo nevymění, je k tomu potřeba přístroj na vysátí a zpětně natlačení média.

2. Vyčištění ventilace, tam se zejména při používání klima, tvoří zapáchající plísně, které mohou vést i k poškození zdraví.

Tam je možné provést zákrok doma, například zmíněným přípravkem Klima fresh, jde jen o vůni a čistotu vstupujícího vzduchu, nejde o kvalitu(teplotu) klimatizace.

  • ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chladící kapalina motoru by se měla měnit, snad právě pro účinost nemrznoucí směsi.

Mě se to také moc nelíbí, pokud kapalina vykazuje správnou hustotu, aby nezamrzla, neřeším nic.

Mám dojem, že každý pohyb těchto náplní zvišuje riziko netěsnosti spojů, nebo naopak zapříčiní ucpávání systému.

2009-09-10 19:28:38

necetl jsem to uplne cele ale Lubos a Pavel maji pravdu . Vildo jestli jsi s tim nic nedelal 11 roku, pak je cas se na to trochu podivat, vymenit, vycistit

EDIT: doporucuji treba tuto diskusi na tema A/C: http://www.jeep-club.net/..._id=23060&lang=cze&kols=1

2009-09-22 13:37:55

Díky za informace. Měním teď na autě veškeré filtry a náplně tak pokud mi zbudou 2000 tis, tak udělám letos i tu klimu. Už jen kvůli mé alergii

2009-09-22 15:13:29

A foto starého filtru nemáš ?

Já si myslím

2009-09-22 17:11:20

Vildo,není to tahání peněz z lidí.Opravdu ne.O pravidelném čištění klimatizace a výměně filtrů včetně pilových asi není potřeba vůbec diskutovat.Je dobré to dělat min. 1x do roka.Když už klimoška smrdí,je většinou pozdě.Už minimálně půl roku dýcháš takový svinstva,že by to alergika mohlo položit,akorát to necejtíš.

A chladící kapalina má interval výměny proto,že neustálou změnou teplot a tlaků začíná měnit své chemické složení a začíná být agresivní vůči chladící soustavě.Vlastně ji začíná pomalu rozpouštět tam,kde jsou největší teploty a ty částečky se potom usazují v místech,kde teplota klesá.To je potom to známé zarůstání chladiče,který tím pádem ztrácí učinost.

To rozežírání se týká všech dílu soustavy,takže plastu,kovů,gumy,těsnění a z toho potom vznikají ty známé problémy.

Pokud se pravidelně mění,všem těmto problémům se v pohodě dá předejít.

Podobný problém se časem objeví i u brzdové kapaliny,ale v mnohem menším měřítku.Ale proč to pokoušet,že.

Damián  
Zdeněk
2009-09-22 20:23:33

Pokud je chladící systém naplněn nemrznoucím koncentrátem dle doporučení výrobcem : FORD-Super Plus 4 (modrý)nebo FORD Super Plus 2000 (červený) nemusí být v rámci údržby vozidla chladící kapalina vyměňována. V jiných případech je třeba náplň každé 2 roky vyměňovat

2009-09-23 13:07:55

jo chlapci,jak jsem nakoupil,tak prodávám.Mam takový dojem,že zrovna u těch originálních náplní byl doporučený interval 5 let.O neoriginálech vůbec nemluvím,ty bych pro jistotu nevezl ani v kufru. Nicméně ty chemické změny v kapalinách jsou prostě nezvratné.Potvrdilo mi to nezávisle na sobě více lidí.Ono po pravdě řečeno,když se v autě nechá originál náplň 7-8 let,tak se asi nic nestane.Asi taky záleží, jak si člověk chce auto dlouho nechat a u staršího se vždycky něco někde semele a náplně se vymění tak jako tak.A když bude klika a nic se nestane,nastane klasika,kdy starší auto blbě topí a v létě vaří,nebo často zapíná ventilátor,protože jsou oba výměníky zarostlé.

V každém případě je to každého věc.Já tomu věřím,dělám to a u Scorpia 91,které jsem měl 12 let a do teď v něm jezdí má přítelkyně není vyměněné,co se týká chladícího a brzdného okruhu vůbec nic,vše je originál a vše funguje přesně tak,jak má.Samozřejmě se netýká běžně se opotřebujících součástí.

Je sice pravda,že to jsou informace,které jsem získal někdy před 15ti lety,ale pochybuju,že se v náplních mohlo něco nějak výrazně změnit.

tak mam takový pocit Vildo,že jsi tímto příspěvkem přesně udeřil onen pověstný hřebík na hlavičku.

On je totiž pojem ,,celoživotní" pojmem hodně širokým.

Taky jsem se někde setkal s tím,že byla u akumulátoru garantována stejná kapacita po celou dobu životnosti,ale ejhle,životnost akumulátorů je 6 měsíců.

2010-03-19 17:26:02

Ahoj, tak jen pro infomaci jsem si to nakonec nechal udělat na podzim. Tu je seznam cen:

Bosch Vzduchový filtr 267. Kč, Denso kabinový filtr 414,- Kč a ještě to náplň/médium (cenu si nepamatuji), ale říkal že už tam toho moc nebylo + práce. Tuším že to bylo celkem do 1500 Kč,-

No a ještě jsem preventivně měnil i olej: Mobil Super 5w-30 FE 4litr. (cca 1l zbyl ) 817. Kč.

Už mi zbývá jen preventivně vyměnit palivové filtr.

2010-03-19 18:00:08

Klimu nechávám každý dva roky doplnit vono se to chladivo trošku strácí a pak to míň klimuje.

Je na to taková mašinka kde to vycucne dovíš se z ní kolik Ti tam chybí mašinka doplní na 100%

vysuší přefiltruje a doplní zpět.Klimu jsem poslední léta desinfikoval takovým tím sprejem co se odpálí

v autě a nechá se to půl hodinky procirkulovat.

2010-05-10 10:29:33

Ahoj, zdravím Tě

četl jsem si tady příspěvěk o klimatizaci a chtěl jsem se tě zeptat, kde se nachází v Mondeu pylový filtr a jestli jsem schopen si ho sám vyměnit, nebo to musí udělat servis? Mám Mondeo v kombiku jako Ty, musím Ti ho pochválit, koukal jsem na fotky. Moc pěkný. Děkuji fany911

2010-05-10 14:17:44

Ahoj fany911

Nevím jestli reaguješ na mě a chválíš mé Mondeo , každopádně pokud ano tak to děkuji

Jinak, ulehčím si práci a překopíruji ti sem návod od kolegy Kóťi z našeho zpřáteleného clubu snad se nebude zlobit

Výměna pylového filtru MONDEO MK III

Výměna spočívá v odšroubování 4 šroubů a sundání přítlačného plechu.Potom se odklopí torpédo před spolujezdcem a filtr se vyjme.Je potřeba více síly,aby jste pod torpédo strčili ruku. Doporučuji baterku, kterou jsem si já posvítil, abych pochopil jeho umístění. Filtr je vlastně vtlačen do plastového obdelníku. Na horní straně filtru (blíž ke sklu) jsem si všiml dvou výlisků, které mají filtr asi držet, ale ten jsem pod nimi v pohodě protáhl. Nejprve se snažte potáhnout horní hranu filtru směrem k masce a pak už ho vytáhnete pod torpédem ven. Spíš k pravé straně....Tam lze torpédo více otevřít....Nasazení probíhá opačně. Filtr jsem nechal zase nakloněný spíš k masce auta a od levé strany ho pomalu usazoval. Neubránil jsem se jednomu nedosednutí filtru(cca 1x1 cm),tak na to místo jsem dal vatu Na ruce nějaké oděrky zůstaly, ale v autě je voňavo.A pokud to zvládne kopyto jako já, tak Vy taky...

  • ---------------------------------------------------------------

Ještě doplním, že existují dva druhy filtrů - normální a s aktivním uhlíkem- ten by měl mít tu výhodu, že pohlcuje i smrady z venku - tudíž pokud nemáš puštěnou vnitřní cirkulaci- věřím, že to oceníš.Rozhodně to není o tom že filtr s aktivním uhlíkem má větší životnost.

2010-05-25 13:23:39

Zdravim.. Mam Ford Focus rv98.

Asi pred rokom som robil cistenie klimatizacie sam, nesmrdela, robil som to prave koli tomu dobremu pocitu.. Od vtedy je to katastrofa..

Uz som to dal cistit 2x v servise a nepomohlo.. vzdy to pachne po niecom ako prach z olejom (hlavne bezprostredne po tom co klimu vypnem), pocas chladenia alebo zohrievania nic

Neviem ci ma dakto s vas skusenosti, ale da sa nejak dostat k vymenniku tepla? Chcel by som to mrknut ci to nieje nejak zasvinene. Mozno sa pokusit to vycistit ak by to bolo dostupne. V knihe Jak Nato Ford Focus som nic uzitocne nenasiel, neviem ani kde ten vymennik je.

Inak viete mi niekto nakreslit priblizne schemu vzduchovych okruhov v aute z klimov?

Predstavujem si ze je to asi takto (vid obrazok)

Kde

vzext) vstup vzduchu externy

vzint) vsutp vzduchu interny(pre uzavrety okruh)

vf) vzduchovy filter

kl1) klapka co prepina nasavanie vzduchu z vonka/z vnutra

v) ventilator

ch) vymennik klimatizacie/chladenie

k) vymennik kurenia

kl2) klapka prepinania vyduchov

v1/v2 ) jednotilive vyduchy (nohy, celne sklo, palubovka e.t.c.)

2011-10-19 17:27:11

Čistili jste někdo klimu sám? V návodu se píše, že se přípravek vstřikuje do nasávacích otvorů a trysek klimatizačního zařízení. Poradíte mi kde jsou a kam to přesně dát? Dík

hof  
2011-10-19 17:54:11

to Arnošt - ahoj, hodně se osvědčil tento přípravek - osobně vyzkoušeno

VALEO ClimPur - čistič klimatizace 125ml

http://www.autodily-kladn...eo-clim-pur_VA698984.html

Návod k použití:

1. Demontujte mřížku nasávání vzduchu pod předním oknem

2. Vyjměte kabinový (pylový) filtr - postupujte dle technické příručky vozidla

3. Nastartujte motor, nastavte ventilátor na maximální výkon - studený vzduch, přední okruh, vypnutá klimatizace, vypnutá vnitřní cirkulace vzduchu

4. Nasaďte aplikátor (je obsahem balení) na tlakovou nádobku (sprej)

5. Vsuňte aplikátor do vnějšího nasávání vzduchu a stlačením ventilu na spreji vyprázdněte celý obsah po cca 7 sekundových intervalech

Upozornění: Tlakovou nádobku (sprej) je nutné držet ve vertikální (svislé) poloze

6. Vypněte ventilaci a nechte látku působit po dobu 10 minut

7. Zapněte opět ventilaci na maximální výkon a nechte opět 10 minut běžet

8. Vypněte ventilaci. Tímto je dezinfekce hotová

9. Vložte nový kabinový (pylový) filtr a nasaďte zpět krycí mřížku pod čelním sklem

2015-05-13 18:33:07

Zdravím pánové , taky se s vám povím můj příběh s klimou....najednou nezačal spínat kompresor , tak jsem jel do servisu na kapalinu.atd...ani po doplnění kompresor nechytnul....přišli jsme na to že jedna s pojistek pod volantam byla v háji...dáme ji tam a co myslíte ? neuhodnete kompresor naběhl,ale začalo se nám kouřit ze zvednuté kapoty a zjistili jsme že vyhříváni odstřikovaču je na stejné pojistce jako kompresor ...nevim co se stím vyhříváním odstřikovaču stalo,ale odpojili jsme to a kompresor jede. Jinak díky vám všem za rady....mám mondeo 3 ,rok výroby 2001


Odpovědět