Fórum - Téma


Klimatizace+Mondeo-nechladí,závady


Fórum Mondeo MK IV Klimatizace+Mondeo-nechladí,závady

Informace o modelu: Ford Mondeo MK IV


1  2  3  4  5 ......... 8

2013-04-26 15:12:56

Zdravím,

než pustím Mondeo do odborných rukou (ne, autorizovaný servis to není, rozhodně ne ten v Autopalace Spořilov), tak bych rád znal názor někoho z Vás místních erudovaných v klimatizacích. Jelikož jsem své FoMo koupil v zimně, tak jediný možný test klimatizace spočíval v její funkčnosti, resp. pokles otáček při sepnutí kompresoru (bylo dost pod nulou). Vše se zdálo v pořádku.

Nicméně současné teploty mě postupně donutily zapnout klimu a "ejhle".. Otáčky klesnou, tudíž kompresor sepne, ale do auta fouká jen vzduch shodný s teplotou okolí (jak v režimu Auto, tak Mono). Když jsem si nechával klimu desinfikovat (plničku neměli) a říkal, že to nechladí, tak mi bylo vysvětleno, že problém je jinde a ne v nedostatku chladiva, jak jsem si původně myslel (při nedostatku chladiva kompresor nesepne).

Včera jsem se díval i do motorového prostoru a u expanzího ventilu (v prostoru pod čelním sklem, kam vstupují nízkotlaká i vysokotlaká trubka) a obě trubky byly stejně teplé. Jakmile zmáčknu tlačítko klimi, klesnou a obnoví se otáčky (kompresor sepne) a uvnitř auta je slyšet jakoby "sípavý" zvuk...

Poněkud mě vyvedlo z míry, že "to nění nedostatkem chladiva, problém je jinde", tudíž jsem to plnit nenechal. Do servisu jsem objednán na pondělí a předem se omlouvám, pokud spamuji a je to neodborností technika, který prováděl desinfekci a opravdu by to bylo jen naplněním.

Ford Mondeo 2.0 TDCi, 85 kW chip na 103 kW; r.v. 11/2010.

Děkuji:)

2013-04-26 18:38:22

tonez: To, že kompresor sepne a začne tlakovat je vpořádku. Stárnutím chladiva po cca 2-3 letech ale postupně ztrácí vlastnosti až po nějakých 4-5 letech klesnou třeba i o 50%. Proto se potom náplň má vyměnit. Takhle mi to na můj dotaz vysvětlovali ve firmě, která u nás provádí plnění klimatizací. Jenom pro zajímavost - jak starou máš náplň ?

2013-04-27 20:27:41

petrdepo:

To co popisuješ je nesmysl. Tedy spíše to co ti popisovali. Je to jen chyták na peníze. Náplň pokud uteče netěsností, se pouze doplňuje.

Pak se hledá příčina.Vetšinou je to po dlouhé nepoužívatelnosti klimatizace. Náplň uteče kolem hřídele na řemenici.Pokud se používá, je to utěsněno olejem v kompresoru mezi těsnícíma podložkama.

Jednoduchý příklad

Máš doma ledničku, v které měníš chladivo? Neměniš, a běhá někdy i několik desítek let. Takže na to pozor! Chladivo se pouze doplňuje, nebo po úniku, se zbytek odsaje, a poté vymění. Ale při funkčnosti se nemění.

To že to málo chladí, je málo chladiva. Poté co uteče chladivo pod min.mez, se už nesepne ani kompresor, aby se nezničil. Tak takhle

2013-04-28 08:31:24

tomenzino: Máš pravdu. Ale u kompresorové chladničky (například Calex) je to trochu jinak. Chladivo v ledničce se nemění proto, že je hermeticky uzavřený v nádobě celý kompresor i poháněcí motor (který je chladivem i chlazený) a proto chladivo nemá kudy utéct. Ale nevíš, jakou má průměrnou životnost to těsnění hřídele kompresoru klimatizace u auta ?

2013-04-28 15:12:43

Zdravím.

Obracím se na zde přítomné odborníky. Mám problém s nefunkční klimou. Mondeo které jsem si letos v zimě dovezl z německa pro svou potřebu mě ted docela trapí. Jadná se oto že mi nesepne klima. Po napojení na diagnostiku řídící jednotka motoru hlasí chybu - chyba ovládání ventilátoru, zkrat na kostře. Po vymazání této chyby se klima rozjede ale po patnácti vteřinách se blokne a ona chyba je zpět. Ventílator se přitom ani nehne. Trubky jsou ledový. Klimatizace byla dopněná, tlakové čidlo zkontrolováno, funkčnost komresoru + spojky je ok. Ventilátor po přpojení na 12 V běží. Pojistky a relé v pořádku. Dle fordu je nutné vyměnit celou saharu protože je prý vadná řídící jednotka ventilátoru- provedl jsem tedy zkušební výměnu z auta které je v pořádku ale chyba je stale stejná. Už nevím včem by měl být problém, do řídící jednotky ventilátoru vedou tři draty,dva jako napájecí a jeden slabý fialový. Na napájecích je 13,8 V ale na tom ovládacím se nenaměří nic- zřejmě z něj pujdou nějaké pulzy. Nevíte kam tento drát vede? Kda se na mondeu nachází řídící jednotka motoru? Prosím o radu zdali někoho napadne kdy by mohl být ještě problém, co vyzkoušet. Budu vděčný za každou radu. Předem děkuji

2013-04-28 15:59:01

marokanec: Načetli ti diagnostikou i ostatní jednotky? Ono je totiž problém v tom, že u novějších aut si jednotky "povídají" mezi sebou a pokud vymažeš chybu jen v jedné, tak v ostatních jednotkách chyby přetrvávají. Tak já bych začal kompletní diagnostikou.

Jinak motorová jednotka by měla být před levým předním kolem.

2013-04-28 16:23:55

Měl jsem to právě ve autorizovaným servisu kde diagnostiku dělali a pak jsem zkoušel zde ve městě neoriginální servis kde mi také projeli závady řekli více méně to samé že je problém s řízením ventilátoru. Klima sepne ale ventilátor ne. Nutno vyměnit řídící jednotku sahary což jsem udělal ale stále bez výsledku. Slyšel jsem hodně verzí od zadřeho kompresoru až po uhnilé kabely ale zatím nic co by pomohlo . Díky, za názor, zeptam se mechanika jak tu diagnostiku dělali.

2013-04-28 19:58:56

petrdepo:

Klimatizace, ti dříve nebo později přestane fungovat, kvůli nějaké závadě, a to dle používatelnosti klimatizace Třeba ti ujde chladivo.Může to být 2 nebo 3 roky nebo 10let. Takže až se to stane, tak se doplňuje a při tom se zbytek staré vysaje, a pak doplní do plného stavu.

Takže životnost neřeš.

2013-04-29 19:00:09

marokanec: ovládací drát z regulátoru ventilátoru jde do ŘJ motoru na pin č.10,když je drát přerušen,nezapne spojka klimatizace.

2013-04-29 19:29:09

jon29: Moc díky za radu .Je to snad už jediná možnost proč to nejde.Dnes jsem našel řídící jednotku, rád bych vyzkoušel pruchodnost toho fialového kabelu. Píšeš že je to pin č. 10. Koukal jsem na ty konektory ale žadné označení jsem tam neviděl. Mužeš mi ještě poradit zdali je to tam někde popsané nebo musím někde sehnat schéma zapojení, Já už jsem to zase smontoval protože musím zítra nějak odjet do prace ale odpoledne bych to chtěl vyzkoušet. Moc díky ješte za upřesnění tohoto. Děkuji. Jsem vděčný za každou radu protože ve fordu mi už objednávali novou saharu a když jsem nesouhlasil s jejich zpusobem opravy tak se semnou už dál nebavili. Chtěli za to 12 tis i s prací. Přitom sahara je ok a řídící jednotku sahary jsem tam měl z funkčního auta na zkoušku.

2013-04-29 23:17:02

marokanec: ještě jednou jsem prošel schema,regulátor má tři dráty kostra černá,+12V zeleno žlutá,ovládání má být modrý,ten jde přímo do ŘJ motoru,podle schema klimy pin10,podle schema ŘJ motoru pin105.To budeš muset prověřit,nevím proč se to neshoduje.Čísla pinů jsou na konektoru u ŘJ ,někdy jsou jen začáteční a koncová pro směr počítání,někdy ze strany kolíků,někdy ze strany drátů.Já mám 2006,tam je dvourychlostní větrák spínaný relé,jinak bych ti osciloskopem změřil co regulátor řídí.

2013-05-01 08:33:19

jon29: Tak mne napadá - ví někdo, jaký signál je na 3.drátu z ventilátoru do řídicí jednotky ? Je to analogový signál (stejnosměrné napětí), mění se podle otáček a nebo je v něm impulsní napětí, jako naříklad u třívodičového připojení ventilátoru počítačového procesoru, kde řídici regulační obvod si načítá impulzy z ventilátoru a podle toho zpětně reguluje otáčky ? Nebo je ve ventilátoru odstředivý spínač, který by dával řídicí jednotce signál o běhu ventilátoru ?

Pokud by to tak bylo, pak by opravdu mohl při snížených otáčkách být problém s ventilátorem sahary, že by nebyl schopen do 3.kabelu pro řídicí jednotku posílat tento zpětný signál o skutečných otáčkách ventilátoru. Musel by to být schopen ověřit někdo, kdo má osciloskop, protože obyčený voltmetr případné impulzy neukáže a místo nich ukáže jen střední hodnotu napětí. Jaký jiný smysl by měl ten 3. drát ? Plný chod při tom může být vpořádku, protože do něj natvrdo spíná +12V relé. Možná jsem to pro někoho napsal moc složitě ale snad mně někdo porozumí.

2013-05-01 11:51:33

petrdepo: Já co jsem se dozvěděl od elektronika tak udajně ten třetí ovládací drát ovládá otáčky ventilátoru tím že řídící jednotka motoru dle dat který dostává od čidel teploty , klima atd... pomocí toho drátku davá impulzy do modulu sahary který podle těchto impulzů postupně pomocí odporů reguluje rychlostní stupen ventilátoru. Také by mě zajímalo jaké hodnoty tam naměřit. Já mám problém že mi kvuli tomuto nejede klima.

2013-05-01 16:51:34

marokanec: Pokud v tom drátu nejsou žádné signály nebo úrovně napětí, tak podle toho, jak to popisuješ, je vadná řídicí jednotka. Pokud ano a vetilátor nepracuje, tak je vadný ovládací obvod v sahaře. To by pak vypadalo na to, co ti říkali v tom servisu. Nevím, jak vypadá ten obvod v tom ventlátoru, ale může být tranzistorový. Asi by ho mohl, pokud by byl sestavený z dostupných součástek, nějaký elektronik opravit. Řídicí jednotku asi ne. Ta bývá s integrovanými obvody (většinou jednoúčelovými zakázkovými, ktré nejsou běžně dostupné). Tu bys musel vyměnit. Chce to ten signál ve 3.vodiči proměřit, jestli v něm opravdu něco je nebo není.

2013-05-01 22:14:44

petrdepo: Já tam klasickým multimetrem nenaměřil nic.Myslím že jsem ani nemohl protože nemám diagnostiku abych dokazal vymazat onu závadu- Chyba ovládání ventilátoru , zkrat na kostře. Bez vymazání této závady se klima ani nesnaží rozeběhnout. Po vymazaní závady se klima na cca 10 vteřin rozeběhne než se zase blokne. Jen pro zajímavost zasílám foto vnitřku onoho modulu sahary kterou jsem měl na autě jako původní a ke které se servis vyjádřil jako k vadné. Sehnal jsem proto jinou,vyzkoušenou na jiném autě ale vysledek to žádný nepřineslo. Tak mám stejný modul dvakrát. Opravdu už nevím co stím. Jem možné že bude opravdu závada ještě dál třeba jako jak píšeš v řídící jednotce motoru ale nato jsem už já krátký.. Nejhorší natom je že jsme letos dovezli ještě jedno mondeo 2009 s kterým jezdí kamarád a ted mu také přestala fungovat klima a hlásí to stejné problémy jako to moje...tak nevím co si mám o tom myslet. Náhoda nebo chyba od forda...Jinak dík za zájem pomoct

2013-05-01 22:17:35

petrdepo: regulátor sahary je tranzistorový,ten zkoušel dát jiný a nic,tak mu zbývá jediné,proměžit ten drát.Regulátor spouští ŘJ motoru a ta dostává povel od ŘJ klimy.Zřejmě tam probíhá oboustranná komunikace,protože pokud je drát přerušený,nesepne kompresor,ale paměť závad je prázdná.Jinak jsou dvě možnosti,ŘJ nedostává od čidel potřebné informace a nebo je vadná.

2013-05-01 22:18:52

jon29: Tak jsem dnes pokračoval v hledání závady. Na řídící jednotce motoru jsou tři konektory, každý z nich má značení pinů řadou abecedy a proti tomu řadou čísel takže jednotlivé označení může být 2D,3C... Ten slabý ovládací fialový drát od modulu sahary vede přímo do řídící jednotky ?,Já na konektorech do ŘJ našel pouze dva pruřezem a barvou schodné dráty ale ani jeden neměl měřením zjištěnou pruchodnost sahara - řídící jednotka motoru.. No vidím to nato že bude muset FoMo k mechanikům od forda.Postupnou analízou všech možných příčin a zakladních požadavků pro funkci klimy jsem se dostakltomu že je vlastně vše ok,jen to nefunguje... Jen pokud ještě někdo ví co má předávat ten slabý drát do modulu sahary za hodnoty a čím jsou změřitelné tak se prosím snáma o to podělte. Jinak díky jon29 za snahu pomoci.

2013-05-01 22:25:40

marokanec: a pokud jsi závadu vymazal a kompresor se na chvíli rozjel,rozjel se i větrák?Když jsi vyměnil ten regulátor vymazal jsi závadu?

2013-05-01 22:35:00

jon29: když se vymaže závada- spojka sepne -klesnou otáčky motoru -kompresor se rozjede- normálně se nachladí trubky, po cca10 vteřinách spojka rozepne a skočí zpět ona chyba. Ventilátor se za celý tento ciklus ani nehne. Měl jsem k dispozici celkem 6 těchto regulátorů které jsme postupně zkoušeli montovat s vymazáním závady. Vždy se ale opakoval výše popsaný ciklus.

2013-05-01 22:39:10

marokanec: ano ve schema jde drát přímo do ŘJ motoru,jen barva drátu v schema je modrá a jak jsem již psal,ve schema ke klimě je to pin 10,ve schema k motoru pin 105,to nevím proč.


Odpovědět

1  2  3  4  5 ......... 8