Fórum - Téma


Info+Scorpio-všeobecné


Fórum Scorpio Info+Scorpio-všeobecné

Informace o modelu: Ford Scorpio


1  2

Damián  
Zdeněk
2010-01-14 10:30:13

Ford Scorpio byl nástupce modelu Ford Granada byl uveden na evropský trh v roce 1985 po téměř 10-ti letém vývoji pod kódovým označením GRETA.

Z hlediska konstrukce se jednalo o průlomový model, neboť při vývoji bylo použito v dosud nevídané míře počítačů a technologie CAD. Z hlediska evropského trhu se jednalo o vlajkovou loď automobilky Ford a přímo navazovalo na předchůdce Ford Granada. Ve Velké Británii si model zachoval původní označení Granada, s přídavkem MkIII., až do roku 1994, kdy se výrobce přiklonil k názvu Scorpio pro celý kontinent.

V USA se model prodával jako Merkur Scorpio ca to v jediné specifikaci s motorem V6 a ve výbavě odpovídající evropské verzi Ghia. V nabídce karoserií byl Ford typicky štědrý a první model do roku 1994 nabízel jako 5-ti dveřový hatchback, čtyřdveřový sedan a prostorné kombi s označením Turnier. Nový model 1994 - 1999 pak jen jako sedan nebo kombi.

Nabídka motorů kopírovala to, co měl Ford aktuálně k dispozici - tedy většinou se jednalo o agregáty zděděné po starších modelech a průběžně zlepšované. Z hlediska použité techniky se u Scorpia jednalo o zvětšenou kopii modelu Ford Sierra.

Vývoj modelu v datech

1985: uvedení na trh s motory 1.8, 2.0, 2.0i, 2.8i a 2.5d

1987: drobné retuše v interiéru, inovace klíče zapalování na legendární Fordův šestihran, verze 4×4 v nabídce, u motoru V6 v nabídce uzávěrka diferenciálu, na konci roku pak zahájení prodeje v USA pod názvem Merkur Scorpio (Sierra se v USA prodávala jako XR4Ti v letech 1985-89) - vše přes síť FLM (Ford Lincoln Mercury).

1989: zavedení katalyzátorů do nabídky, vylepšená přístrojová deska, zavedení motoru 2.0 DOHC, inovace motoru 2.5d přidáním turbodmychadla, 6/89 ukončení importu Scorpia i Sierry do USA.

1990: první facelift zahrnující jiný tvar zpětných zrcátek, nárazníků, označení výbavy, tvar světlometů a přední masky, uvedení sportovně laděného modelu Cosworth a nasazení modelu sedan

1992: druhý facelift zahrnující opět změnu tvaru a velikosti světlometů a nárazníků, přepracování interiéru, zlepšení sytému ABS, zavedení TD motorů od VM motori(IT) a především zavedení modelu kombi pod názvem Tournier.

1993: zavedení airbagu řidiče a spolujezdce do výbavy, brzdový systém převzatý z modelu Ford Mondeo, další dílčí vylepšení turbodieselu

1994: nový model, jedná se fakticky o rozvíjení původní myšlenky t.j. značných retuší na původní technickém základě. Design vzbuzující rozporuplné reakce a v podstatě počátek konce Scorpia.

1996: nahrazení motorů 2,0i 16V motory 2,3 16V,úprava motorů TD na TDi narůst výkonu cca 10 HP

1997: ukončení dodávek motorů 2.0 8V

1997/8: nabídka benzínových motorů 2.3 16V, 2.9 24V a naftového 2,5 TDi, drobné retuše na světlometech a masce chladiče. neustále klesající prodeje.

1998: vyrobeno posledních 6 079 kusů. Scorpio odešlo ze scény bez přímého nástupce a roli vlajkové lodi převzal na evropském trhu model Ford Mondeo

Použité motorizace

Pinto: motory konstrukce OHC, obsah 1800 - 2000ccm, zpočátku elektronicky ovládané karburátory Pierburg, posléze opatřeny vstřikováním Bosch L-Jetronic s řídící jednotkou Ford Motorcraft

DOHC: řada 2000, zpočátku jako 8-mi ventilový motor se dvěma vačkami, později jako verze 16v. V moderní historii Fordu v Evropě se jedná zřejmě o nejvydařenější agregát, vynikající i dnes robustností, dlouhým kilometrovým proběhem a relativně příznivou spotřebou.

Cologne: motory V6 s obsahem 2.8 s rozvodem OHV, montované již od poloviny 70. let do modelů Ford Zephyr, Ford Cortina, Ford Granada, ale i do vozidel Saab. Koncem 80. let z tohoto motoru vznikly dvě další verze a to 2.4i a 2.9i, vybavené elektronickým vstřikováním a lambda sondou.

Cosworth: V6 2.9 24V, standardně o výkonu 195 HP. Oceňován byl výkon a vyrovnanost běhu, méně již servisní práce a časté drobné poruchy na elektronice.

Diesel: motory 2.5d a 2.5td, v průběhu výroby několikrát modernizovány.Výkonová škála od 69 do 125 HP.

Jednotlivé motory měly vždy několik výkonových verzí, v závislosti na aktuálních emisních nařízeních a modelové politice výrobce v té které zemi. Zajímavostí jistě bylo použití verze 4x4, na jejímž vývoji se se podílela významná firma v tomto oboru Ferguson.

Varianty výbavy

Standardně se do vozů Scorpio montoval systém ABS - vůbec jako do prvního na světě tento

systém figuroval již v základní verzi.

CL: v Anglii též TX, standardní výbava s textilním čalouněním a mechanickým ovládáním oken a polohovatelným volantem, zrcátek atd. možnost doobjednat pouze střešní okno a posilovač řízení (od modelového roku 1992 standard). U verze kombi standard roletka v zavazadlovém prostoru.

GL: v Anglii též GLS, GLX - luxusnější verze obsahující již centrální zamykání, tónovaná skla, výškově stavitelný sedák řidiče, palubní počítač ( s ohledem na rok výroby.... ), je možné doobědnat sadu spoilerů ze značkového příslušenství RS, kožené čalounění, atd.

Ghia: v Anglii také jako Scorpio X nebo Ghia X, kompletní elektrická výbava, kožené čalounění, vyhřívaní čelního skla, klimatizace a tempomat

Merkur: verze pro USA, pouze s motorem V6 a v kompletní výbavě, importováno pouze mezi 9/87 - 6/89 a to v celkovém počtu 13000ks.

Saphir: modelové roky 1991 a 1992, vycházel s výbavy GL a nabízel metalické laky a imitaci dřeva v obložení interiéru, přední mlhovky

Topas: pouze s motorem 2.0 DOHC a to v letech 1990 až 1995,mimo kožených sedaček jako Ghia, navíc však s předními sedačkami Recaro, poprvé ve standardu 2 airbagy.

Ghia Ultima, Ghia Executive: výbavy z konce života modelu, jednalo se o kompletně vybavené auta u kterých se marně hledala příplatková položka....

Optional, Style: poslední 2 modelové roky, standardně klimatizace, kola z lehkých slitin, elektricky ovládané sedačky s masážní funkcí od Recaro, chromové ozdoby, atd.

Zdroj: Wikipedia

2010-02-14 22:17:51

Zajímá mě proč Scorpia, jsou s cenami tak dole. Vždyť jsou to fakt koráby, s výbavou jak ze snu. Napadá mě, že vzhledem k tomu, že se Scorpio už nedělá a jako rodinný auto bych si ho asi nepořídila, je to auto pro fajnšmekry, nemělo by mít naopak takovou tu "sběratelskou cenu". Jasně, že je to pro příznivce Scorpií dobře, že se dá pořídit levně. Děkuji velmi pěkně za krátkou, schovívavou, statečnou, vysvětlující odpověď.

2010-02-14 22:36:29

to zitík:.. protože je to v podstatě po všech stránkách zastaralej "zmetek" kterej hnije před očima s příšerně drahejma (originálníma) dílama např. katalyzátor na R4 se nedá v originále pořídit pod 20 tisíc a díky umístění první řídící lambdy se nedá nahradit ..., zkus si odpovědět proč by si ty sama tohle auto nechtěla...tenhle auťák si koupí a miluje jen blázen, protože ani facelift modelu 98 s vyrobenými 6 079 kusy nebude patřit mezi skvosty aukčních síní...a já se mezi ně počítám...

2010-02-14 22:44:20

No, já vám říkám hezčejc ,fajnšmekři jsem použila, to co píšeš jsem tak trochu tušila,myslím ty ND,ale i tak,jsou Scorpia krásný auta.Takový pojízdný vily A zasejc máš pravdu, že Focuskem polítám kde co a opraví mi ho za slušný peníz, ND se slevama, který mám koupím taky za neinfarktní ceny.Děkuju za odpověď.

2010-02-15 19:14:22

Facelift modelu 98? Tím myslíš jako tu jinou masku, přední a zadní světla, nebo nějaký další pokus o reinkarnaci Škopíka?

2010-02-15 19:51:10

to Trinom:.. to bylo vše co Ford.de pro Scorpio udělal... , lehkou změnu zaznamenal i interiér a to zejména zadní sedák ..přibyla třetí (prostřední) hlavová opěrka a plnohodnotný pás po vzoru Mondea...i přes celkem nepodstatné změny zaznamenali prodejci Fordu oživení zájmu a 98 se po čtyř letech existence Scorpia II relativně dobře prodávala ...ale to už bylo definitivně rozhodnuto o skončení výroby.... http://www.fordscorpio.co.uk/facelift.htm

2013-05-02 21:53:59

damián: pomóc .... hledám někde pořadí kabelů na škopka nebo sierru 2,8i v6 107kw a nemůžu to nikde najít nemáte někdo tohoto dinosaura doma nakoukl bych rád do motorového prostoru zda mám vše na svém místě dík za info i případné foto.

Damián  
Zdeněk
2013-05-02 23:10:38

fordpacient: ahoj, jediný co jsem našel jsou elektrická schémata na ruském Ford Scorpiu klubu. I já jsem z nich čerpal :

http://www.ford-scorpio.ru/electro.html .

Snad ti to k něčemu bude, mnoho zdaru

2013-06-21 11:41:14

Zdravím,

četli jste Svět Motorů vyšlý v tomto týdnu..?

Jako nebylo tam špatný info a servery pro servisy-návody na opravy-přesně i nádherně graficky popsané, ale nevíte o něčem zdarma???

Já sháním pořád dílenskou příručku atd...

Díky

2013-06-21 18:48:11

alpental: Dílenskou příručku budeš shánět asi hodně dlouho, protože jsi se ani neobtěžoval vyplnit si ve svém profilu, co máš za auto a tak nikdo neví jakou sháníš. Pro tyhle dotazy a jiné technické rady je určena ta registrace vozidla.

2013-06-21 19:34:06

Aha já o ní ani nevěděl, myslel jsem když píšu pod topic o Scorpiu, tak to bude dobrý, ale díky za upozornění..

Damián  
Zdeněk
2013-06-21 21:16:52

alpental: ahoj - nejlepší stránka o Scorpiu http://www.fordscorpio.co.uk/

2013-06-23 12:31:47

alpental: Nějaké info + schema by se dalo najít i tady http://www.allspare.ru/ opět ruština....

2015-05-17 20:19:30

Scorpio 2.3 .. Čaute,

má ještě dneska význam investovat do Scorpia? Nebo jsou nějaké "lepší" zadokolky na trhu, které mi unikly?

Popřípadě které motorizace, díky

2015-11-24 20:18:21

zdravim mam scorpio 2.5tdi 92kw rok 98 a mam problem takovej ze mi pri 2200 otackach prestane tahnout jak kdyby vyplo turbo co stim...

2015-11-24 20:22:19

joseph: Ahoj, jak je na tom regulace, hadičky podlaků, kouří to, nekouří, jak se to jinak chová - cukání, starty a pod. Tohle je vše potřeba vypsat...

2015-11-24 20:25:28

auto necuka kouri jen po ranu :D jinak nezakouri jako v autech se moc nevyznam jo ale byl zaslepenej egr nevim proc

starty ma dobry az po ranu kdy mu to trosku dyl trva ale jinak nic strasnyho asi 10sekund nez chytne

2015-11-24 20:28:04

joseph: S tím EGRem jsi něco dělal?

2015-11-24 20:30:44

povadi:

jen jsem odelal ten kus plechu kterym to zaslepili a vycistil nic vic..a delalo to i predtim to stejne

2015-11-24 22:13:17

joseph: egr zbytečně zasí*á sání a motor


Odpovědět

1  2