Fórum - Téma


Brzdy+Mondeo-jak funguje protiprokluz ASR


Fórum Mondeo MK II Brzdy+Mondeo-jak funguje protiprokluz ASR

Informace o modelu: Ford Mondeo MK II


1  2

2008-11-26 19:10:50

Nazdar kucii. Tak tu mame zimu a s ni snih led a jiny slamastyky. O vikendu jsem byl pryc a koukam co to na mne zase sviti z palubky. Kontrolka kola. Pocitam ze to nebude kontrolka prazdnyho kola ci prekroceni 50ky v obci nebo dokonce "pridej jedes pomalu" myslim ze to bude znacit prokluzování kol tak jsem zmacknul tlacitko nad popelnikem stejnyho motivu a ono hele uz to na mne neblika z palubky ale zato kola prokluzujou dal tak kdyby mi to tu nekdo mohl blize vysvetlit. Nejlepe polopaticky abych to pobral

2008-11-27 15:35:03

ahoj

jedná se o ASR...neboli jak řikáš: prokluz kol

ASR je pořád v činnosti a to že ti bliká kontrolka je v pořádku to znamená že ti prokluzujou kola a systém ASR se snaží vyrovnat ti sílu v kolech tak aby ti neprokluzovali a někam si vubec dojel (vyjel). Automaticky ti ubírá plyn a sílu na kola,aby ti neproklouzly. zkus spíše ubrat trochu plynu na pedál a bude vše ok ;) to tlačítko ASR pod rádiem ti tuhle funkci vypne. to znamená že budeš jen hrabat...hrabat a hrabat a na kopec se nedostaneš. takže ji nech blikat ať plní svoji funkci a odlehči nohu z pedálu

hof  
2008-11-27 16:38:26

To Wasabi - teda ne, že bych chtěl nějak rejpat, ale že by tohle medvědi neznali?

ASR

Systém regulace prokluzu kol ASR (anglicky Anti Skid Regulation) je rozšíření systému ABS. ASR zabraňuje protáčení hnaných kol a to ve všech rychlostech, čímž zajišťuje stabilitu a ovladatelnost při akceleraci.

Princip činnosti

Při akceleraci se zvyšuje hnací síla kol a ta přenášejí vysoký kroutící moment na vozovku. Pokud je dostatečná adheze, vozidlo začne zrychlovat. Pokud ale přenášený kroutící moment překročí fyzikálně daný maximální přenesitelný moment, kola začnou prokluzovat. Tím dojde ke ztrátě boční síly a vozidlo se stane směrově nestabilním. V tento okamžik začne pracovat systém ASR a sníží kroutící moment přenášený na kola tak, aby se kola přestala protáčet a vozidlo opět získalo směrovou stabilitu, ale aby se přitom přenesl co největší kroutící moment. Ke snížení kroutícího momentu může dojít třemi způsoby:

elektronickým snížením dodávky paliva do motoru, změnou předstihu a tím i snížením jeho výkonu

přibrzděním prokluzujících kol

kombinací předchozích dvou možností

Systémem ASR je vybavena drtivá většina moderních automobilů, protože systém ASR se počítá do prvků aktivní bezpečnosti.

Indikace činnosti

Všechna vozidla vybavená tímto systémem mají na přístrojové desce oranžovou kontrolku (u některých automobilů je kontrolka společná s kontrolkou ESP) indikující stav systému. Při otočení klíčku do polohy „I“ by se měla kontrolka na krátkou chvíli rozsvítit a poté opět zhasnout. Během toho dojde k automatické diagnostice systému. Pokud se na systému objeví závada, nebo řidič systém ručně vypne, kontrolka se rozsvítí a upozorňuje tak na skutečnost, že systém je vyřazen z provozu a řidič se na něj nemůže spoléhat.

Rozšíření ABS a ASR

Dalším rozšířením ABS a ASR je systém ESP (Electronic Stability Program tedy Elektronický Stabilizační Program), který pomáhá stabilizovat automobil pomoci přibrzděním některého z kol například při rychlém průjezdu zatáčkou.

2008-11-27 17:08:32

Teda Franto ted jsi mi to vysvetlil dikes jinac medved ma ASD to je podobny ale ja to nemel jinac klidne rejpej dal me to neva to myslim vazne ja mam taky nekdy rejpavou naladu myslim ze tu aspon udelame nejakej rozruch je to sranda. Jinac medveda nemam mel nejaky mouchy tak jsem ho vymenil za tohle jenze tady jsou zase jiny mouchy takze jsem kolikrat rozcarovanej nad vecma co by meli bejt normalni

hof  
2008-11-27 17:38:46

Já se člověče o humor snažim pořád, nějak to rozfoukat do vesela, smutnejch věcí je v životě dost, ale tady se mi to nějak nedaří, asi jsou tady samí autokutilové vědeckého typu se sklonem k suchosti, ale naštěstí jsou v klubu i výjimky

2008-11-27 18:09:04

Tak hele fonóšu kuwa my to tu rozficime nebo to tu kurňa vymenime fsecko

2013-07-16 08:55:52

Zdravím vás pánové, koukám je to pár let co jste se na toto téma bavili, ale zkusím ještě navázat:

Na místě, kde bývá vypínač ASR mám jen záslepku, ale pod ní jsou připravené kabely pro tento vypínač. Je tam konektor přicvaknutý na tu záslepku. Znamená to snad, že by nějakým způsobem šlo ASR dodělat?

Je to mondeo mk2.

 petrdepo  
2013-07-16 09:49:02

majklus: Je spíš otázkou, zda je řídicí jednotka touto funkcí vybavena. V řadě případů jsou totiž ve vozech použity univerzální kabelové svazky, aby si výrobce nemusel ve výrobě vyrábět kabelové svazky podle druhu výbavy "extra" pro každý stupeň výbavy. Nebo-li se může stát, že bys kvůli této funkci musel shánět řídicí jednotku, která bude mít tuto funkci v sobě zabudovanou (nebo-li z vozu s lepší výbavou).

2013-07-16 19:20:21

majklus:

Zaprvé jak píše Petrdepo, tak řídící jednotku, a modul ABS je trochu jiný.Musí umět po povelu ŘJ umět přibrzdit volněji točící kolo, aby zabralo to druhé.

Když by jsi že po kabelu od záslepky, zjistíš že je tam jen ten kabel s konektorem, a jinak nic. Ani v pojistkovce nenjsou svorky. Nech to plavat.To se nevyplatí

2013-07-16 20:45:27

... mám jen technický dotaz. Když jsem vyměnil brzdovou kapalinu ale nemám hvězdičku na ovzdušnění brzd, tak to vadí hodně ? Díkes

2013-07-16 20:48:50

czekuba11:

A jak jsi měnil kapalinu? A jakou hvězdičku? Tam je snad odvzdušňovák na klíč 10 nebo 9

2013-07-16 20:51:56

tomenzino: Normálka v nádobce. Nejdříve vypustil z nádobky a jak trošku z hadičky c šla od nádobky a znova zapojil, nalil a pak zjistil´, že mám malý hvězdy abych to ovzdušnil

2013-07-16 20:57:05

czekuba11:

Ale to jsi toho moc neudělal.Kapalina se mění buď odsátím, nebo vytlačením kapaliny u každého kola.

Aby jsi vyměnil kapalinu hlavně v brzdičích. A na každém brzdiči, je odvzdušňovací šroub. Těma se kapalina vypouští,

a ty jsou na 10 klíček nebo 9 klíček.

To co jsi dělal nemá moc význam

2013-07-16 20:59:32

tomenzino: Aha, tak to zkusím ještě zítra a dám vědít c a jak

2013-07-16 21:03:52

czekuba11:

No hlavně to nezapomeň dolejvat, a vyšlapat s každého kola, dokud nepoteče čistá kapalina.

 petrdepo  
2013-07-17 09:45:42

czekuba11: V podstatě je vždycky kapalina (která má jako nová bod varu víc než 200 stupňů celsia) znehodnocena vstřebanou vzdušnou vlhkostí přes víčko zásobní nádobky. Vlhkost následně snižuje bod varu kapaliny. Ta se pak vlivem pulsování kapaliny v trubkách promísí v celém systému až do brzdicích pístků brzdičů. Jakmile se sníží bod varu pod určitou mez, tak při zahřátých brzdách (například v létě při častém brzdění na delším spádu) a také vlivem vysokého tlaku v systému brzd dojde až k varu kapaliny po odbrzdění. Expandovaná vodní pára potom vytlačí kapalinu zpět do nádržky. Při příštím brzdění se místo kapaliny jen stlačí ta vodní pára (která oproti kapalině je stlačitelná) a auto nezabrzdí. Nebo-li zanedbání včasné výměny kapaliny je "o hubu". Proto je také dúležité ůplně všechnu kapalinu v systému nahradit novou kapalinou. V samotné nádržce to nepomůže. Ta doba, za jakou se kapalina promísí je o něco delší než doporučený údržbový interval pro její výměnu. Ale může být i o pár let delší. Tím intervalem pro výměnu se výrobce jistí pro jejnepříznivější provozní podmínky. Ono to totiž závisí na více věcech. Závisí to na počtu najetých kilometrů (nebo-li na četnosti brzdění) a na konstrukci víčka nádržky kapaliny (kolik propustí vzdušné vlhkosti k hladině kapaliny). Běžný interval je doporučený po 2 letech.

V každém případě bez kontroly bodu varu kapaliny testerem termín pro její interval výměny neprodlužovat !

2013-07-18 05:05:15

Zatím jsem to nevypustil a brzdí to, jen to budu muset udělat, protože zítra s tím jedu bud do Prahy a nebo až do Příbrami.

 petrdepo  
2013-07-18 18:09:27

czekuba11: Možná, že místo výměny brzdové kapaliny bude stačit nechat změřit ten bod varu brzdové kapaliny. Je to otázka pár minut.

2013-11-20 18:25:10

tomenzino: Pánové prošel jsem si celou touhle cestou až k samotné instalaci všech komponent (TCS modul, vypínače pod rádiem, řárovička v palubce hodiny a hodiny stidia na webu, ...)a nakonec to nefunguje jen proto, že ŘJ v sobě nemá ten správný program.Kdyby se někdo našel a poradil jak dál, bylo by to super.

 petrdepo  
2013-11-21 17:07:07

premek: Pokud auto mělo všechny tebou popsané díly z výroby, tak pochybuji, že by mělo jiný software, než k vozu patří. To by se v jeho softwaru řídicí jednotky musel někdo hrabat.


Odpovědět

1  2