Fórum - Téma


Autoradio+ Ford - základní info...


Fórum Návody Autoradio+ Ford - základní info...




Zamčeno: 2014-05-17 02:29:40, udm
2010-02-13 14:53:21

Originální autorádia začal ford montovat s náběhem modelů Granada, Taunus III a Capri II ,

Spolu s vývojem vnějšího vzhledu, funkcí a výkonem se měnil i způsob zapojení k elektroinstalaci auta…,

v dalším se budu věnovat především originálním autorádiím ford do roku 2003/04 kdy ford přešel v převážné většině modelů na tzv. DIN konektory. Inovaci konektoru ford a převedení do konečné podoby 90-tých let si vyžádala nutnost tzv. druhého tvrdého plusu (napájení) kvůli paměti digitálního tuneru, první tzv.forďácké konektory se objevily v modelu Sierra a o dva roky později i ve Scorpiích…, řadu forďáckych autorádií odstartovala řada Sound 2000 by Portugal modelovou řadou 2004 s čtyř reproduktorovým výstupem a 2014 s výstupem na dva reproduktory a kazetovou mechanikou, oba modely byly postupně rozvíjeny a doplňovány např. o ekvalizéry (mechanické i elektronické) a samostatné koncové zesilovače, proto některé modely fordu jako Sierra, první generace Scorpia a Mondea mají přihrádku na autorádio ve dvojím provedení pod sebou, kde u nižších vybav je ve vrchním autorádio a ve spodním vložka která slouží jako odkládací přihrádka, vyšší stupně výbavy mají místo vložky ekvalizér, CD přehrávač nebo ovládání CD měniče. U TOP modelu, dvou tunerového 2008RDS je možnost připojení přehrávače CD pod označením 2028 (singl) a 2041 s měničem na 10 CD, od roku 1985 až do začátku roku 1996 používal klasický tzv. 1 DIN-ový rozměr a modelovou řadu rádií v převážné většině vybavoval ochranným kódem, zpočátku třímístným později s náběhem inovované dvojkové řady firmou Visteon (2004-7) přešel definitivně na čtyřmístný…, nutnost zabezpečení proti snadné demontáži autorádia s přístrojovou vedla ford k převzetí patentu fa. Blaupunkt, „slavné forďácké vidličky“ odblokovávající dvě a dvě zarážky na bocích předního panelu autorádia, další zásadní změnou byl změna rozměrů s kterou přišel ford na jaře 1996 s novou řadou od Visteonu 1000 – 7000RDS s dvou DIN-ovým rozměrem a samozřejmě i s vylepšenými funkcemi mezi které patřilo zavedení příjmu signálu RDS a dopravního vysílání, zavedení prvního „čistokrevného“ přehrávače CD (6000CD), možnost ovládání CD měniče na 6 CD (2062, 2070) u modelů 5000RDS, 6000CD, 7000RDS, stejné modely lze v modelech Mondeo a Scorpio dálkově ovládat páčkou na sloupku řízení, v neposlední řadě v rámci dalšího odrazení od případné krádeže, možnost snadného vyjmutí části klávesnice (toto řešení si výrobce s úspěchem vyzkoušel u typů předchozí modelové řady 2006R, 2007R)

Poslední modifikací forďáckých rádií od Visteonu byla modelová řada zavedená na přelomu roku 1998/99 kdy byl definitivně vypuštěn model 7000RDS a u rádií řady 3000T- 6000CD byl modifikován koncový stupeň (více méně převzatý z modelu 7000RDS) a vizuálně je rozdílné ovládání hlasitosti kolečkem místo dřív používané kolébky, u modelů 5000 a 6000 byla zavedena možnost pracovat s plně integrovaným telefonem, některé modely měly pro lepší příjem VKV (FM) dva vstupy pro anténu atd…, postupně základní řadu této modifikované série doplnily ještě typy 6000MP3 a první forďácká autorádio s barevným displejem a navigací 9000VNR, modifikováno bylo i dálkové ovládání na sloupku řízení, starší typ z předchozí modelové řady dostal novou řídící jednotku (stalk kontrol module) a modifikovaný konektor do autorádia, s náběhem modelu Focus byla páčka zcela přepracována a řídící elektronika je již její součástí…

Když pominu modely s integrovanou navigací, které si zasluhují samostatný popis, chtěl bych se krátce zmínit ještě o modelech 6006E, 9009 Audiophile, jedná se o modely s vestavěným CD měničem na 6 CD a Sony CD a Sony 6CD který má rovněž vestavěný CD měnič…

Popis vložení kódu:

Pokud se po zapnutí rádia na displeji objeví „CODE“ , je nutno vložit kód, k vložení se používají tlačítka předvolby stanic,

  • - stiskněte opakovaně tlačítko 1, dokud se na displeji neukáže první správná číslice kódu.
  • - poté pokračujte obdobně s tlačítky předvolby 2, 3 a 4 pro vložení zbývajících číslic, dokud se na displeji neukáže správně celý kód.
  • - stisknutím tlačítka předvolby 5 vložíte kód do paměti, rádio se uvede do provozu

Upozornění:

Rádia umožňují až deset neplatných pokusů vložení kódu, v případě neplatného pokusu se na displeji objeví znovu nápis „CODE“, objeví-li se nápis „WAIT 30“ můžete pokus o vložení kódu za půl hodiny zopakovat…pokud se objeví „LOCKED“tak se vám podařilo jednotku natrvalo zneprovoznit…

Vysvětlení některých popisů a funkcí

RDS (RDS-EON) – rádiový datový systém, rádio je vybaveno dekodérem signálu pásma FM který má dodatečné prvky (název zvolené stanice, dopravní vysílání atd.)

TA – informace o dopravě, během jejich vysílání se automaticky přeruší příjem normálního programu, přehrávaní kazety (co to je? ) nebo CD.

AF – alternativní frekvence, některá rádia vysílají celoplošně na různých frekvencích, pokud přijímaný signál zeslábne, jednotka se naladí na silnější, pokud takový existuje.

AVC – automatické ovládání hlasitosti, zvyšuje nebo snižuje úroveň hlasitosti, aby byla kompenzována hlučnost motoru, nebo jízda po vozovce…

RICP – ovládání ze zadních sedadel, není u většiny modelů k dispozici…

CLIP – snížení rušení poslechu, automaticky eliminuje zkreslení zvuku

AMS – automatické vyhledávání hudby, využitelné při kazetové mechanice.

Návod na obsluhu autoradia Ford najdete zde: http://www.fordclub.eu/gr.../Pruka-autoradia-Ford.pdf