Fórum - Téma


Akumulátor - základní info...


Fórum Návody Akumulátor - základní info...




Zamčeno: 2010-06-07 16:35:52, hof
2010-01-23 23:07:51

Akumulátor je zdrojem elektrického napětí pro automobil. Po nastartování je akumulátor dobíjen alternátorem, který při chodu motoru dodává elektrické napětí do elektrické sítě automobilu. Akumulátor je u osobních vozů Ford uložen v motorovém prostoru vozidla. Základními parametry při nákupu nové autobaterie jsou výrobce, napětí(V), kapacita(Ah), startovací proud (A) a v neposlední řadě rozměry.

  • napětí: udává se ve voltech, pro vozy Ford 12V
  • kapacita: udává se v ampérhodinách a označuje schopnost krýt spotřebu při zatížení jmenovitým proudem po dobu 10h (údržbové bat.), 20h (bezúdržbové bat.) např. 60/10=6A, 60/20=3A
  • startovací proud-startovací kapacita-vybíjecí proud: definuje tzv. startovací schopnosti akumulátoru, čím je odpor motoru při startování vyšší např. diesel, časté startování (městský provoz), měla by být udávaná hodnota na autobaterii, udávaná v ampérech rovněž vyšší.

Výběr správného typu autobaterie usnadňují někteří výrobci přehledovými tabulkami, např. Varta http://www.varta-automotive.cz/index.php?id=43&L=3

Výběr usnadňují i někteří prodejci http://www.autobaterie.com/hledani/baterie/osobni

Akumulátory dělíme na dvě základní skupiny

1.) Údržbové (většinou starší konstrukce, snadno přístupné nalévací otvory nad jednotlivými články)

2.) Bezúdržbové (novější konstrukce na bázi calcium-stříbro, většinou nedostupné nalévací otvory)

Mnoho lidí lákají takzvané bezúdržbové baterie, o něž se není třeba vůbec starat. Voda, která se při dobíjení odpaří, nezmizí z baterie tlakovým ventilkem, ale kondenzuje pod víkem a stéká zpět do článků. Není tedy třeba ji dolévat, ani to ve většině případů nejde. Pozor na bezúdržbové baterie, jež mají kladné i záporné desky s příměsí vápníku. Ty potřebují vyšší hodnotu dobíjecího napětí (většinou nad 14,6 V) a toho většina starších aut nedosahuje.Časová hranice termínu "starší vozidla" se obecně uvádí k roku 1997. Údržbové baterie se dolévají pouze destilovanou vodou a to před zahájením dobití.

Můžete setkat i s postříbřenými kontakty (silver), které mají výhodu v tom, že dávají vyšší startovací proud, a hodí se tak hlavně pro dieselové motory.

Provoz v zimě

Nároky na akumulátor jsou v zimním období obzvlášť vysoké. Akumulátor má za nízkých teplot pouze část kapacity potřebné pro nastartování vozidla v porovnání s kapacitou akumulátoru za normálních podmínek. Vybitý akumulátor může zamrznout již při několika stupních mrazu. Plně nabitý až při – 65 stupních celsia. Proto se doporučuje, abyste akumulátor nechali před začátkem zimního období zkontrolovat, popř. nabít.

Dobíjení akumulátoru

Před dobitím akumulátoru bychom měli znát jeho stav, nejednoduší kontrola je připojení „baumaxáckého“ voltmetru mezi póly akumulátoru a změřit napětí

  • 12.7 V a víc – nabitá, stav nové nebo zánovní autobaterie
  • 12.5-6 V normální (vzhledem k dennímu svícení) provozní stav baterie
  • 12.4 V a méně, vybitá baterie

Akumulátor s indikátorem stavu nabití s jedno kuličkovým hustoměrem tzv. magickým okem

Na vrchní straně akumulátoru se nachází tzv. magické oko. Toto „magické oko“ mění svoje zabarvení v závislosti na stavu nabití a výšce hladiny elektrolytu v akumulátoru.

Vzduchové bubliny mohou ovlivnit barvu „magického oka“. Proto na „magické oko“ před kontrolou opatrně poklepte.

  • Zelené zabarvení – akumulátor je nabitý.
  • Tmavé zabarvení – akumulátor má max. 50-60 % kapacity (nutně dobít.)
  • Bezbarvé nebo žluté zabarvení – akumulátor je vybitý

Nabíjení v autě - alternátorem:

Automobily jsou v dnešní době vybaveny alternátory s elektronickým regulátorem dobíjení. Při jeho správné funkci má být při běhu motoru na kontaktech autobaterie napětí v rozmezí 13,8 - 14,4 V u starších automobilů, 13,8 - 14,6 V u automobilů od r.v. (zhruba) 1997. Díky elektronickému regulátoru by nemělo napětí překročit jmenované hodnoty, jinak by totiž docházelo k přebíjení baterie a tím i k většímu úbytku elektrolytu.

Nabíjení dobíječkou:

můžeme provádět bez demontáže baterie z vozidla, nemusíme ani odpojovat kontakty autobaterie. Samotné nabíjení by mělo probíhat při teplotách nad bodem mrazu a to zhruba 1/10 kapacity akumulátoru po dobu 10-12h, (např. 60 Ah - 6 A)

Autobaterie se považuje za plně nabitou:

jestliže napětí autobaterie měřené při průchodu nabíjecího proudu je v rozmezí 15,3 - 16,5 V.

Pokud nebudeme delší dobu vozidlo používat: je nutné autobaterii "udržovat v kondici" pravidelným dobíjením:

  • Akumulátor v nádobě z tvrdé pryže (starší autobaterie) dobíjet 1x za 3 měsícíce
  • Akumulátor v nádobě z polypropylénu stačí dobíjet 1x za 5 měsíců

Autobaterie se sama vybíjí

Vypnete v aute vše, co je běžně při klidovém stavu vozu vypnuto (např. rádio a nezapomenout na dveře) a změřte odběr proudu z baterie. Stačí na to obyčejný multimetr zapojeny mezi záporný pól baterie a kabel kostry (-).

Pokud se odběr bude pohybovat v řádech jednotek miliampéru 1-3 mA (pro „paměť“ rádia, hodiny...), tak je pravděpodobně chyba v dobíjení.

Pokud bude odběr znatelně vyšší, tak postupně vypojujte pojistky jednotlivých elektrických obvodů a ve chvíli kdy dojde k výraznému poklesu, tak víte, který okruh vysoký odběr způsobuje.

Samozřejmě to může způsobovat více skutečností. Nejenom audio systémy, ale i autoalarm zapalovaní, startér a všechny „DoDo“věci napojené na palubní síť vozidla, způsobovat to můžou i zoxidované kontakty, zkrat vodičů či porucha přístroje.

Pár tipů na závěr...

odpojení baterie - vždy nejdříve odpojíme ukostřený pól (-), při zapojování ukostřený pól zapojíme až nakonec. Zabráníme tak náhodným zkratům, jelikož celá karoserie auta je připojena na (-) pól a tvoří tak ukostření.

manipulace s baterií - baterii nikdy neotáčíme vzhůru nohama nebo výrazně neklopíme kvůli tekutému obsahu (elektrolytu). Při manipulaci pozor, elektrolyt je žíravina.

kontakty autobaterie - kontakty by měly být vždy čisté, bez koroze či oxidace a svorky by měly být pevně utaženy, aby nevznikal příliš velký přechodový odpor.

odpojení baterie - mějte na paměti, že při odpojení se mohou vymazat různé paměti v elektronických systémech (například autorádio, palubní hodiny). Nefunguje centrální zamykání.